تمامی اخبار, اسباب بازی دخترانه, عروسک

معرفی عروسک پولیشی

عروسک پولیشی

عروسک پولیشی

عروسک پولیشی (Plushy doll) یکی از پر طرفدارترین عروسک ها در طول تاریخ و در جهان امروزی می باشد.علت محبوبیت عروسک های پولیشی نرمی و انعطاف پذیری است به علاوه آن ها در بین عروسک ها بهترین جنس را دارند.

عروسک های پولیشی به دلیل کاربرد های فراوانی که دارند و محبوبیت بیش از اندازه ای که میان همه گروه های سنی دارند زیاد مورد استفاده قرار میگیرند.

عروسک پولیشی به عروسک هایی گفته می شود که از پارچه های پرز دار درست می شوند در بیشتر مواقع مردم این پارچه را نوعی مخمل می دانند که این باور غلط است زیرا پولیشی پرزهایی بلندتر از مخمل دارد و باید در موقع لمس آن را متوجه شوید.

این عروسک ها در طول تاریخ نام های متفاوتی داشته اند ؛ cuddle toys،stuffed toys ،snuggie toys

عروسک پولیشی

انواع عروسک های پولیشی :

عروسک پولیشی را می توانیم به روش های مختلفی تقسیم بندی کنیم مثل؛نوع پر کننده ، کاربرد ، شکل و… اما دو مورد از مهم ترین تقسیم بندی ها یکی بر اساس ظاهر و دیگری بر اساس نوع پر کننده آن است.

یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده قیمت یک عروسک پولیشی الیاف پر کننده آن است که می توان گفت در کیفیت آن نیز نقش به سزایی دارد این عروسک ها با دو نوع الیاف پر می شوند؛ الیاف مصنوعی ، الیاف طبیعی.

الیاف طبیعی : اگر شما نیز تصور می کنید که اگر عروسک پولیشی که تهیه کرده اید بهتر از الیاف طبیعی پر شده باشد باید به شما پاسخ دهیم که اشتباه فکر میکنید زیرا این الیاف در عروسک پولیشی معایبی دارند.این الیاف شامل؛پنبه ای ، پشمی و الیاف گیاهی مانند ذرت و بامبو می باشد.

از این الیاف ها به صورت توده ای یا گلوله ای در عروسک پولیشی استفاده می شود.البته لازم به ذکر است که این الیاف خاصیت آبدوستی دارند که در صورت شسته شدن موجب جذب شدن رطوبت می شود و در نهایت موجب رشد قارچ ها و باکتری های مضر و بوی نا و ایجاد حساسیت می شوند.
و به علت فضاهای خالی موجود در بین الیاف ها در صورت شسته شدن الیاف ها به صورت توده جمع می شوند باعث بد فرم شدن عروشک می شوند.

الیاف مصنوعی : با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد الیاف مصنوعی در پر کردن عروسک های پولیشی دارای محبوبیت بالایی هستند.
این الیاف وزن کمتر و تراکم بالاتری که دارند موجب افزایش انعطاف پذیری آن ها می شوند و همچنین دوام بالایی که دارند موجب شده تا در پر کردن عروسک های پولیشی مورد استقبال تولیدکنندگان قرار بگیرند.

عروسک پولیشی

از الیاف مورده استفاده می توان به پلی استر و ویسکوز(پلی آکریلونیتریل ها) اشاره کرد.این مواد تراکم بالایی دارند به همین علت به تغییر حالت مقاوم تر هستند و انعطاف پذیری بهتری دارند به مدت طولانی تری می توانند به صورت فشرده قرار بگیرند و تغییر حالت ندهند.

از دیگر قابلیت های این الیاف ها می توان به آبگریز بودن آن ها اشاره کرد که یعنی رطوبت را جذب نمیکنند و به همین دلیل حساسیت زا نیستند و مناسب برای استفاده همه گروه های سنی می باشند.
به دلیل این که آب را جذب نمیکنند شست و شوی آن ها راحت تر بوده و به سرعت خشک می شوند.البته توجه داشته باشید که برای شست و شوی عروسک به برچسب راهنمای آن دقت کنید تا از شست و شو پذیری آن اطمینان پیدا کنید.

الیاف طبیعی باید بدون ماشین و حتما با دست شسته بشوند.البته گاهی برای کاهش قیمت از پارچه های بریده شده به عنوان الیاف پرکننده مصنوعی عروسک های پولیشی استفاده می کنند.

تاریخچه عروسک های پولیشی :

عروسک پولیشی محبوبیتی که دارند را مدیون  یک کارآفرین آلمانی به نام مارگارت استیف هستند.مارگارت استیف در دوران کودکی به فلج اطفال مبتلا شد و به همین علت پاهایش فلج شدند و ضعف شدید عضلانی در دستانش پیدا کرده بود.
با وجود این مشکلات او به مدرسه خیاطی رفت و در سن هفده سالگی دوره آموزشش را با موفقیت پشت سر گذاشت و یک ایده پرداز و خیاط ماهر شد.

مارگارت استیف وقتی برای اولین بار با پارچه نمدی آشنا شد آن را به عنوان یک پارچه نرم و گرم برای ساخت عروسک انتخاب کرد.او در اوایل کارش حیوانات عروسکی مانند خرگوش و فیل و موش درست می کرد و به عنوان هدیه به دوستانش تقدیم می کرد.
 او بعد ها به فکر تولید و فروش این عروسک ها در یک  مغازه افتاد و همین موضوع موجب شد تا رفته رفته پیشرفت کند و عروسک های با کیفیت تری بسازد.

عروسک پولیشی

سال ها بعد او را به عنوان بنیان گذار شرکت steiff که یک شرکت متعهد و خوش نام بود و در زمینه عروسک های با کیفیت حرف اول را می زد می شناختند.این شرکت هنوز هم به ساخت عروسک های با کیفیت و نرم مشغول است.

در سال 1880 مارگارت استیف اولین الگوی حیواناتی ساده را مانند فیل طراحی کرد و آن را با پارچه های نمدی دوخت و درون آن را با پوشال های کاغذی و پارچه های فرسوده پر کرد.اوایل آن عروسک ها به عنوان جا سوزنی فروخته می شدند و بعد از این که بین کودکان محبوبیت پیدا کرد در قالب عروسک های پارچه ای برای کودکان دوخته می شدند.

در سال1902 شرکت مارگارت استیف شروع به تولید اولین عروسک های خرسی کرد و برادر زاده ماگارت استیف یعنی ریپارد استیف آن خرس های عروسکی را به یک نمایشگاه بهاره در لایپزیک برد و در آنجا یک خریدار آمریکایی 3000 تا از آن ها را سفارش داد.این خرس ها در سال 1906 به نام تئودور روزولت شناخته شدند و عنوان (Teddy bear) را به خود اختصاص دادند.

بعد از مدت ها خرگوش های عروسکی هم ساخته شدند و با نام (peter rabbit) با الهام از شخصیت های   کتاب های بئاتریکس پاتر روانه بازارها شدند.

از دلایلی که عروسک های پولیشی در بین مردم محبوبیت دارند می توان به نرمی و آرامشی که به مردم می دهد اشاره کرد و همیشه مانند یک دوست و همدم در کنار انسان قرار دارند.بیشتر کودکان به عروسک های پولیشی خود وابسته هستند در زمان هایی مثل خشم ، ناراحتی ،خستگی و… به حضور آن ها نیازمندند.

عروسک های پولیشی امروزه با صورت های بامزه و خندان ومهربان ساخته می شوند و در جهان امروزی به طراحی چهره  آن ها بیش از گذشته اهمیت داده می شود.تولید عروسک پولیشی عمدتا به صورت شخصیت های کارتونی ، ضخصیت های خیالی ، حیوانات طراحی و دوخته می شوند.
دسته بندی دیگری که وجود دارد آنها را به این شکل تقسیم می کند؛عروسک های ولنتاین ، عروسک های دکوری ، عروسک های آویز و…

عروسک های پولیشی از پارچه های مرغوب و با کیفیتی مثل؛ مخمل نانو ، پارچه های پنبه ای یا کرکدار نرم ، خز های ابریشمی که خطری برای کودکان ندارند درست می شوند و آن ها را با الیاف های پل استر ، پنبه مصنوعی یا دانه های یونولیت که خاصیت آنتی بامتریال دارند و ضد حساسیت هستند پر می کنند.

عروسک پولیشی

فواید در آغوش گرفتن عروسک پولیشی برای کودکان :

عروسک پولیشی از مهم ترین و اولین دوستان دوران کودکی هر انسان هستند.یعنی ما انسان ها قبل از اینکه وارد جامعه بشویم و دوست پیدا کنیم در ابتدا با عروسک هایمان دوست می شویم و بازی می کنیم و شخصیتمان را شکل می دهیم.
در علم روانشناسی ثابت شده است که عروسک فقط برای بازی و سرگرمی کودک نیست بلکه در رشد و تربیت کودک نقش به سزایی دارد.

در میان عروسک ها ، عروسک پولیشی به علت راحت تر درآغوش کشیدن از محبوب ترین عروسک پولیشی برای کودکان هستند و فواید آن:

  • . شناخت و دوستی با حیوانات : کودک سع یمی کند با در آغوش گرفتن عروسک های خود عشق و علاقه خود را به عروسک هایش نشان بدهد.به این طریق کودک با در آغوش گرفتن عروسک های پولیشی که شکل حیوانات هستند یاد می گیرد حیوانات را دوست داشته باشد و به آن ها محبت کند.
  • . مدیریت احساسات با عروسک پولیشی : در بیشتر اوقات خشم و عصبانیت کودک از این موضوع سرچشمه می گیرد که نمی داند چگونه احساسات خود را به درستی بروز بدهد.
    در اصل باید گفت کودک احساسات جدیدی را تکربه می کند و نمی تواند هیجان خود را کنترل کند.بازی با عروسک های پولیشی موجب می شود تا با احساساتش ارتباط برقرار کند.
  • . کم شدن وابستگی به والدین : از بزرگترین ترس های کودکان می توان به جدایی از والدین اشاره کرد.کودک در هنگام بازی با عروسک با آن ها انس میگیرد و به مرور زمان مستقل شدن را یاد میگیرد.
  • . تقویت اعتماد به نفس : عروسک پولیشی خیلی بیشتر از آن که فکرش را بکنید در شکل گیری استقلال و اعتماد به نفس کودک نقش دارند.کودک در طول روز تحت فرمان افراد بالغی مانند معلم و یا والدین قرار میگرد ولی یک زمانی را نیز احتیاج دارد تا نقش یک فرد بالغ را بازی کند.
  • کودک با عروسک هایش تمرین استقلال و مسئولیت پذیری می کند و همین امر سبب تقویت اعتماد به نفس در آن ها می شود.
  • . افزایش مهارت های اجتماعی : کودکان با بازی کردن و قبول مسئولیت در نقش های مختلف در بازی خود یاد می گیرند که در جامعه چگونه با دیگران تامل داشته باشند و چه وظایفی در آینده خواهند داشت.
  • . تقویت قدرت تخیل کودک :این که کودک بتواند قدرت تخلیش را به کار بگیرد و رویابافی کند نقش پر اهمیتی در رشد ذهنی او دارد؛ والدین و دوستان کودک هر چقدر با کودک بازی کنند می توانند در بعضی مواقع قدرت تخیل اورا محدود کنند ولی عروسک پولیشی هیچ محدودیتی برا خیال پردازی کودک ایجاد نمی کنند.
  • . تقویت مهارت صحبت کردن و فن بیان در کودکان : برای کودکان بازی کردم و هم صحبت شدن با عروسک هایشان یک نوع تمرین است تا مهارت های زبانی خودشان را تقویت کنند.همه والدین دوست دارند کودکی خوش صحبت داشته باشند ولی ممکن است در بعضی مواقع وقت کافی برای تمرین صحبت با اورا نداشته باشند.
  • اینجاست که عروسک پولیشی به عنوان یک هم صحبت خوب به تمامی صحبت های کودک بدون هیچ عجله ای گوش می دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *