تمامی اخبار, اسباب بازی دخترانه, عروسک

عروسک و انواع عروسک

عروسک و انواع عروسک

انواع عروسک ها یکی از محبوب ترین و سرگرم کننده ترین اسباب بازی ها برای کودکان هستند که انواع مختلفی دارند.عروسک ها از دوران قدیم تا به امروز یکی از اصلی ترین روش های تربیتی و سرگرمی برای کودکان بوده اند.می توان گفت عروسک جز جدایی ناپذیر زندگی انسان ها می باشد.شناخت عروسک و انوع آن ها می تواند به افراد در انتخاب آن ها کمک کند.

انواع عروسک از زمان قدیم وجود داشته اند ولی در زمان های قدیم جنس آن ها از سفال ، چوب و یا از این قبیل ها بوده است.اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی عروسک ها را با مواد اولیه با کیفیت ، مرغوب و ارزان می سازند.

انواع عروسک هارا به روش های مختلفی می توان دسته بندی کرد مانند؛نوع جنسیت ، شخصیت ها ، جنس عروسک ها ، بر اساس کاربرد آن ها ، روش تولید عروسک ها ، بر اساس گروه های سنی ، نوع برند عروسک ها ، عروسک بالشتی ، دارای معلولیت ، عروسک های مناسبت های خاص ، عروسک های فانتزی ، عروسک های حیوانات و…

انواع عروسک

محبوب ترین انواع عروسک هایی که درون بازار وجود دارند :

  • . انواع عروسک های باربی : یکی از محبوب ترین عروسک ها که اولین بار برای نمایش دادن سبک های خاص لباس و مد وارد بازار شدند ولی به مرور زمان این هدف کمرنگ تر شد و کاربرد های دیگری پیدا کردند.با لباس های گوناگون و رنگ های شاد و تنوع زیاد و زیبابی منحصر به فردشان بهترین گزینه برای دختر بچه ها هستند.
    خود این عروسک ها نیز انواع مختلفی دارند مانند : باربی لاغر ، چاق ، معلم ، ورزشکار ، عروس ، باردار ، پرنسس و … ؛ جالب است بدانید که امروزه باربی هایی با ظاهر های متفاوت با باربی معمولی تولید می شوند برای مثال؛ دارای ماه گرفتگی یا زخم روی بدن یا …  هستند تا کودکان متوجه شوند که وجود همچین چیزایی در بدن افراد معمولی می باشد.
  • . انواع عروسک های خرسی : این عروسک تقریبا در تمامی مغازه ها و فروشگاه های اسباب بازی فروشی به چشم می خورد.این عروسک ها جنس نرمی دارند که از نمد یا پولیش یا پارچه و برای همه گروه های سنی کاربرد و جذابیت دارن.خرس های عروسکی به علت تنوع در رنگ و ظاهر همیشه محبوبیت خود را در طول زمان حفظ کرده اند.
  • . انواع عروسک پولیشی : یکی از محبوب ترین عروسک ها در جهان می باشد که به علت تولید در سایز های مختلف و طرح های متفاوت در تمامی سلیقه ها و رده های سنی طرفدار دارد.عروسک های پولیشی انعطاف پذیر ، نرم و همچنین ضد حساسیت هستند که برای کودکان بسیار مناسب هستند.
  • . انواع عروسک های موزیکال یا سخنگو : این عروسک برای کودکان بسیار سرگرم کننده و هیجان انگیز می باشد این عروسک ها ویژگی های گوناگونی دارد ولی محکم و مقاوم بودن آن ها یکی از مهم ترین ویژگی های آن هاست که موجب عمر طولانی آن ها خواهد شد.
    بعضی از این عروسک ها قابلیت حرکت داد سر ، دست و پا و یا لب و پلک را دارند برای همین برای کودکان الخصوص کودکان زیر ده سال سرگرم کننده و هیجان انگیز هستند.این عروسک ها نسبت به عروسک های دیگر جدید تر و مدرن تر هستند و معمولا به سوالات تعیین شده یک سری پاسخ مشخص می دهند.قیمت این عروسک به علت قابلیت هایی که دارد نسبت به عروسک های ساده بیشتر می باشد.
  • . انواع عروسک های سیلیکونی : در قدیم عروسک های از جنس پلاستیک درست می شدند ولی امروزه عروسک هایی در بازار وجود دارند که از جنس سیلیکون ساخته می شوند.این عروسک ها نرم هستند و به علت ویژگی های سیلیکون می توان جزئیات بیشتری به آن ها اضافه نمود.این یک امر طبیعی است که به دلایل ذکر شده آن ها طرفدار های بیشتری نسبت به عروسک های پلاستیکی داشته باشند.
  • . انواع عروسک های خیمه شب بازی : این عروسک های جذاب با الهام از شخصیت های افسانه ای ، حیوانات و انسان ها ساخته می شوند.تفاوت این عروسک با مدل های ساده این است که با کمک تعدادی میله و ریسمان هایی که به بخش های مختلف بدن عروسک متصل شده است حرکت می کند .
  • اانواع عروسک ها قدمت طولانی مدتی دارند  و در اجراهای و نمایش های خاص از آن ها استفاده می کنند.
  • . انواع عروسک های نمایشی : این عروسک ها با نام پاپت های نمایشی نیز شناخته می شوند این عروسک های به دو دسته تقسیم  می شوند عروسک های دستی ، عروسک های انگشتی .این عروسک ها با توجه به مدل ها و اندازه های مختلفی که دارند  قیمت های مختلفی دارند و کودک با بازی مردن با آن می تواند مهارت های مختلفی را یاد بگیرد.
  • انواع عروسک های اکشن فیگور : این عروسک ها با ایده گرفتن از شخصیت های تلویزیونی ، کتاب های داستان ، انیمیشن ها ساخته می شوند.این عروسک بیشتر اوقات از جنس پلاستیک هستند و قابلیت حرکت دادن سر و بازو و پاها را دارند تا واقعی تر به نظر برسند.
  • . انواع عروسک های کیتی و تک شاخ : این عروسک ها حتی اگر برنامه تلویزینی تماشا نکرده باشید از مواردی هستند که محصولات مربوط به آن ها را بارها مشاهده کردید و بسیار بین بچه ها حبوب و پرطرفدار هستند.
  • . انواع عروسک های کاغذی : این عروسک های ساده به شکل دو بعدی ساخته می شوند و جنس آن ها از مقوای سبک یا کاغذ می باشد.آن ها به شکل حیوانات ، افراد مختلف ، اشیا طراحی می شوند.عروسک های بالی که چرم هسند نیز در این دسته قرار می گیرند.
  • . انواع عروسک های بیسکو : محل  پیدایش این عروسک فرانسه می باشد که در سال 1850 وارد بازار شد.این عروسک با رنگ ماتی که دارد شناخته می شود.این عروسک ها به عنوان Blonde Bisque نیز شناخته می شوند که با رسوب طبیعی خاک رس ساخته می شوند و معمولا موهایی به رنگ روشن دارند.
  • . انواع عروسک های پوسته ذرت : این عروسک مانند دیگر عروسک ها رایج نیست و برای اولین بار بومی های آمریکا و در زمان شروع کشاورزی و کشت ذرت آن را درست کردند. این عروسک ها بیشتر اوقات دست و سر و پا دارند اما صورت ندارند و جنس آن ها از برگ یا پوسته ذرت می باشد.
  • . انواع عروسک های بیبی دال : این عروسک ها در میان دختران محبوبیت زیادی دارند.این عروسک معمولا از پلاستیک نرم و با کیفیت تولید می شود و قابلیت های منحصر به فردی  برای جلب توجه کودکان دارد.این عروسک قابلیت جرکت دادن دست ، سر و پا را دارد و در داخل جعبه همراه با صندلی  و شیشه شیر قرار می گیرد.این عروسک ها معمولا برای کودکان بالای سه سال مناسب هستند.
  • . انواع عروسک های چینی : این عروسک ها در سال های 1840 تا 1890 در آۀمان پر طرفدار بودند و بعد از آن در در کشورهای دیگری مانند لهستان ، دانمارک ، فرانسه و سوئد محبوبیت پیدا کردند.ممکن است در ابتدا فکر کنید به علت کشوری که آ« را ساخته است اسمش عروسک چینی  می باشد .
    لی باید به شما بگوییم که این فکر اشتباه است زیر این نام به علت مواد سازنده ای که دارد برایش انتخاب شده اس.این عروسک بیشتر اوقات با موهای قالب زده شده و بدن چرم یا پارچه ای ساخته می شود و با طرح های مختلف آن ها را می پوشانند.
عروسک و انواع عروسک

. عروسک ماتریوشکا : این عروسک های روسی (Stacking) از جنس چوب ساخته می شوند.این عروسک ها با طراحی های هنرمندانه نقاشی می شوند و از سایز های کوچک تا بزرگ مرتب می شوند.این عروسک ها به صورت دو نیمه ساخته می شوند آن ها به یکدیگر قابلیت اتصال دارند.

عروسک های مفصلی توپی : این عروسک های به وسیله مفاصلی که مانند توپ و سوکت هستند به هم متصل شده اند.جنس این عروسک معمولا از پلاستیک سفت و با کیفیت یا رزین مصنوعی پلی اورتان ساخته می شود.قدیمی ترین عروسک مفصلی توپی در یونان باستان درست شده است.اولین طرحی که از این عروسک به وجود آمده از جنس خشت چوب بوده است و بدن آن با کمک سیم سرهم شده بود.در بین کشورهای آسیایی ژاپن اولین بار این عروسک را با نام دلفی روانه بازار کرد.

. عروسک های مینیاتوری : طراحی این عروسک ها بسیار دقیق با جزئیات  و جذاب می باشد و دسته بندی هیجان انگیزی دارند.این عروسک ها دسته بندی های مختلفی دارند که جزئیاتی مانند مو و چهره هایی که دارند با یکدیگر متفاوت است.
اگر این عروسک ها دارای مفصل باشند می توانند در جهت های مختلف قرار بگیرند.و همین امر می تواند آن ها را برای کودکان  جذاب تر و هیجان انگیز تر بکند.جنس این عروسک ها از پلاستیک های با کیفیت و مرغوب می باشد بنابراین می توان گفت قیمت عروسک های مینیاتوری تا حد زیادی وابسته به عواملی مانند حنس و کیفیت و جزئیاتی که بر روی آن طراحی شده  است.

با خواندن این مقاله تا الان متوجه شده اید که عروسک ها انواع مختلفی دارند و باید فاکتور های گوناگونی را برای خرید عروسک در نظر بگیرید.عروسک ها فقط یه اسباب بازی برای کودکان نیستند بلکه بهترین دوست و همدم آن ها هستند که در شکل گیری شخصیت و همچنین رشد مهارت های اجتماعی ، فردی نقش بسزایی دارند.

در نهایت باید گفت که در حال حاضر عروسک های زیادی در بازار وجود دارند که قابلیت های منحصر به فرد خودشان را دارند.شناخت عروسک ها و انواع ویژگی آن ها موجب می شود تا شما در زمینه انتخاب عروسک مناسب راحت تر تصمیم بگیرید .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *