تمامی اخبار, اسباب بازی پسرانه, اسباب بازی دخترانه

تاریخچه یویو

تاریخچه یویو

در این مقاله به برسی تاریخچه یویو در سایت فروش اینترنی Ampk toys می پردازیم

در تاریخچه یویو ، یویو دومین اسباب بازی قدیمی در جهان شناخته می شود که اولین آن ها عروسک می باشد.اولین خواستگاه یویو آسیای شرق می باشد ولی شواهد نشان می دهد که اولین بار در یونان به وجود آمده است.یویو یک اسباب بازی قدیمی است که شواهد وجود آن را  نشان می دهد که از 500 سال پس از میلاد مسیح وجود داشته است.البته نظریه ای وجود دارد که یویوها تقریبا نزدیک 2000سال است که وجود دارند و نام های مختلفی مانند کوئیزش و باندولر (در قرن هفدهم)  نیز داشته است. برخی معتقدند اصالت یویو به کشور فیلیپین برمی گردد.

در تاریخچه یویو ، بیشتر داده ها حاکی از آن است که یویو از کشور چین و یونان آمده و بعد به فیلیپین رسیده است. پس نمی توان فیلیپین را نخستین مکان اختراع یویو نام گذاری کرد ولی فیلیپین یک کشوری است که کودکانش بیشتر از همه به استفاده از این وسیله علاقه داشتند ، وقتی سن کودکان بالا می رفت و می توانستند با اسباب بازی ها بازی کنند، یویو را جزء اسباب بازی های موردعلاقه شان پیدا می کردند ولی یویو ها در آن زمان اجسام ظریف وشکننده ای بودند.

تاریخچه یویو

البته ناگفته نماند که شواهد بعدی درمورد یویو مربوط به کشور هند می باشد که در قرن 18دیده  شده  است. در کشور هند یک جعبه مینیاتوری با عکس یک دختر با لباس های قرمز در حال بازی با یویو در سال 1765به ثبت رسیده است . ” پدرو فلورس ”  که اصالتی فیلیپینی داشته است در سال 1920 شروع به ساخت یویو در کشور آمریکا کرد.

او علایق مردم آمریکا و دیگر کشور ها را پیدا کرد و فهمید که برای بازی با چه محصولاتی علاقه نشان می دهند.در نتیجه توانست یویوها را به اسباب بازی های منحصر به فرد و سرگرم کننده و پر طرفدار تبدیل کند.حتی بعد از آن المپیک بازی یویو را نیز برگزار می کردند و به برندگان مسابقه جایزه اهدا می کردند.

در تاریخچه یویو یونان دو نیمه یویو را با تصاویر نقاشی شده از خدایان تزئین می کردند و یویو را به عنوان هدیه عبور از کودکی به نوجوانی به فرزندان خود هدیه می دادند و فرزندان وقتی به بزرگسالی می رسیدند برای ادای احترام به خانواده اسباب بازی هایشا را در محراب خانوادگی قرار می دادند.

ولی در دوران جدیدتر در حدود سال 1800 یویو از شرق آسیا به صورت وسیع به اروپا راه پیدا کرد.انگلیسی ها یویو را بندالور و وسیله مسابقه و اسباب بازی شاهزاده ولز می نامیدند . فرانسوی ها به نام اینکرویابل یا لمیگارته یویو را می شناختند.این کلمه برگرفته از عبارت تاگالوگ زبان بومی فیلیپین می باشد و به معنای برگرد است.

تاریخچه یویو

در تاریخچه یویو زمان قدیم در فیلیپین تا 400 سال از یویو به عنوان یک سلاح برای شکار استفاده می شد بعضی از نسخه ها و مدل های بزرگ آن با لبه های تیز و ناودانی شکل بودند و به طناب بسیار ضخیم  تقریبا شش متری ، برای پرتاب کردن به سمت طعمه یا دشمنان متصل بودند.

 در تاریخچه یویو شواهد تاریخی نشان می دهد که یویو تا سال 1990 در پاریس شناخته شده نبود اما بعد از آن با نام های مختلف در فرانسه شناخته شد و به پاریس هم رسید.

در سال های 1928 و 1929 فردی به نام دونالد دانکن در طول سفری که به سانفرانسیسکو داشت یویو های ساخته شده توسط  شرکت فلورس را وقتی برای اولین بار مشاهده کرد متوجه شد که این اسباب بازی چقدر می تواند سود آور و هیجان انگیز برای کودکان باشد پس تصمیم گرفت که شرکت فلورس را بخرد.

در تاریخچه یویو تولیدات این شرکت در سال 1946 به جایی رسیده بود که در هر ساعت، 3 هزار و 600 تولید نجام می دادند که از یویوها جنس چوب بودند. تا سال 1960 هیچ یویوی پلاستیکی وجود نداشت تا این که شرایط تغییر کرد و یویو های امروزی از جنس پلاستیک درست شدند.

در تاریخچه یویو ، یویو یکی از اسباب بازی های فوق العاده جذاب در موزه کودکی ایرانک می باشد. به گفته خانم فرزانه طاهری قندهاری مدیر اجرایی موزه کودکی ایرانک یویو یک اسباب بازی قدیمی می باشد و در کتاب مفتاح الفضولا که یک واژه نامه مصور می باشد هم به آن اشاره شده است در موزه کودکی ایرانک بخش ویژه ای  به این اسباب بازی قدیمی اختصاص داده شده است و کسانی که عاشق یویو هستند می توانند با این یویو های اسباب بازی دست ساز بازی کنند .این موزه واقع در بلوار میرداماد نرسیده به میدان مادر انتهای خیابان شهید بهزاد حصاری ساختمان آرشیو اسناد ملی است.

تاریخچه یویو

تاریخچه یویو – روز جهانی یویو چه روزی است ؟

6 ژوئن سالروز تولد دونالد دانکن سرمایه گذار معروف را هرسال به عنوان روز جهانی یویو جشن می گیرند. “دونالد دانکن” در سال 1932 کار و فعالیت خود درباره یویو را آغاز کرد.دونالد اف دانکن هنگام خرید خرید شرکت فلورس و تمام متعلقات آن متوجه اهمیت و پتانسیل این اسباب بازی هیجان انگیز شده بود.

در همان سال 1932 نام تجاری یویو برای اولین بار در تاریخ ثبت جهانی شد و هاروی لاو اولین بار رقابت جهانی اسباب بازی یویو را در لندن را برنده شد.در سال 1932 یویو کالمارتریسان در کشور سوئد تولید شد.سال 1946 سالی بود که شرکت اسباب بازی سازی دانکن کمپانی بوبو را در لاک ویسکانتین تاسیس کرد.اسباب بازی یویو دانکن در سال 1999 در تالار موزه اسباب بازی های ملی استرانگ در روچستر ایالت نیویورک ثبت شد و قرار گرفت.

یویو از جنس پلاستیک،چوب یا فلز درست می شود و از دو صفحه به هم چسبیده و یک ریسمان که یک سمت آن به یک جسم قرقره ای بسته شده است تشکیل می شود.ساده ترین و آسان ترین روش بازی با این اسباب بازی اینجوری است که اول ریسمان با دست به دور قسمت اتصال دهنده پیچیده می شود بعد یویو به سمت پایین پرتاب می شود.

در تاریخچه یویو ، نخست ، جسم قرقره ای با بازشدن ریسمان به سمت پایین حرکت می کند و بعد در نتیجه اینرسی (لختی) چرخش قرقره ادامه پیدا می کند و ریسمان دوباره به دور جسم قرقره ای می پیچد و به سمت بالا برمی گردد. در آخر یویو در دست گرفته می شود و آماده پرتاب دوباره است.

تاریخچه یویو

در تاریخچه یویو سال 1985 ناسا چندین اسباب بازی را به فضا فرستاد که یکی از آنها اسباب بازی یویو بود که می خواستند نتیجه نبود جاذبه بر روی یویو را بسنجند. آنها فهمیدند که یویو را می شود در فضا رها کرد اما به علت نبود جاذبه در فضا برای پایین کشیدن یویو این اسباب بازی بدون آنکه به زمین بیفتد به راحتی در فضا چرخ می خورد.

بزرگترین یویو جهان یک یویوی چوبی است که در موزه یویو در کالیفرنیا نگهداری می شود و در سال 1982 در کتاب گینس نام آن ثبت شد. وزن آن 116 کیلوگرم است و مانند یک یویو معمولی کار می کرده است و ناگفته نماند که برای بالا بردن آن نیاز به یک دستگاه بوده است.

بعضی از مردم  این عقیده را دارند که اختراع آن مربوط به کشور چین می باشد اما برخی دیگر عقیده را دارند که اختراع یویو مربوط  می شود به کشور یونان و 500 سال قبل از میلاد مسیح است. یویو های اولیه از جنس فلز، چوب یا تراکوتا بودند ولی در آن زمان نام آن ها را یویو نمی گفتند و بیشتر به عنوان دیسک شناخته می شدند .

در تاریخچه یویو ، وزن یویوها باید استاندارد‌های لازم جهت بالا و پایین آمدن را داشته باشند در غیر این صورت امکان گیر کردن آن و همچنین کند شدن قرقره وجود دارد. استاندارترین وزن برای اسباب بازی یویو ۶۷ تا ۵۷۰گرم است. در صورتی که وزن یویو از مقدار گفته شده بیشتر و یا کمتر باشد قدرت کافی برای بالا و پایین رفتن را نخواهد داشت و سبب مشکلاتی حین بازی خواهد شد.

البته نظریه ای وجود دارد که یویوها تقریبا نزدیک 2000سال است که وجود دارند و نام های مختلفی مانند کوئیزش و باندولر (در قرن هفدهم)  نیز داشته است. برخی معتقدند اصالت یویو به کشور فیلیپین برمی گردد. بیشتر داده ها حاکی از آن است که یویو از کشور چین و یونان آمده و بعد به فیلیپین رسیده است. پس نمی توان فیلیپین را

تاریخچه یویو -انواع یویو :

در تاریخچه یویو ، یویو یک اسباب بازی هیجان انگیز و جالب می باشد که رده سنی به خصوصی ندارد و هم کودکان و هم بزرگسالان به آن علاقه مند هستند حتی در مگان های مخصوصی مسابقات یویو بازی برگزار می شود .

در تاریخچه یویو ، یویو ها از چندین نظر به دسته های مختلف تقسیم می شوند برای مثال از نظربه سه دسته  جنس فلزی ، چوبی ، پلاستیکی تقسیم می شوند که هرکدام ویژگی های مخصوص خودشان را دارند.و قیمت هر کدام متفاوت می باشد برای مثال یویو های پلاستیکی ارزان تر هستند و یویو های فلزی که حرفه ای نیز می باشند گران تر هستند و مناسب کسانی هستند که به صورت حرفه ای یویو بازی میکنند و خوش دست بودن یویو برایشان اهمیت دارد.

در تاریخچه یویو ، یویو هایی که جنس چوبی دارند حس خوبی به فرد می دهند ولی باید توجه داشت که قابل شست و شو نیستند و در صورتی که با جسم سخت برخورد کنند به راحتی می شکنند.

جنس پلاستیکی که بیشتر یویو ها امروزه  را در برمی گیرد هم قیمت خوبی دارند هم محکم و با دوام می باشند و قابلیت شست و شو را نیز دارند و در هر رنگ و شکلی نیز تولید می شوند.به همین دلایل ذکر شده طبیعی است که بیشتر یویو های ساخته شده و موجود در بازار از این جنس باشند.

در تاریخچه یویو ، جنس فلزی به علت فلز به کار رفته در درون آن قیمت بیشتری دارد که معمولا از فلز آلومینیم استفاده می شود.و از ماشین های سخت استفاده می شود تا فرم نهایی را پیدا کند.این یویوها به علت جنسی که دارند وزن بیشتری دارند و طول عمر بالاتری خواهند داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *