تمامی اخبار, اسباب بازی پسرانه, اسباب بازی دخترانه, ماشین کنترلی

تاریخچه اسباب بازی جهان

تاریخچه اسباب بازی : یکی از جدا نشدنی ترین سرگرمی های برای انسان ها در دوران کودکی تا بزرگسالی اسباب بازی ها می باشند.برخی از مردم اسباب بازی هایی که را که با آن ها خاطرات زیادی داشته اند را در تمام زندگیشان مانند یه یادگاری از خاطرات شیرین کودکی نگه می دارند.

امروزه دانشمندان متوجه شدند که اسباب بازی ها تنها وسیله یک وسیله برای سرگرمی نیستند بلکه در مهارت های اجتماعی و حرکتی و ذهنی کودک بسیار موثر و مفید هستند.

در سال 1767 جان اسپیلزبری اولین کسی بود که پازل تکه ای را ساخت ، جان اسپیلزبری سعی داشت تا با تبدیل کردن نقشه جغرافیایی به تکه های کوچک تر به کودکان جغرافیا رو یاد بدهد.بعد از مدتی از پازل به شدت در جامعه استقبال شد و مردم در هر رده سنی شروع به  ساخت پازل کردن کردند.

قرن نوزدهم قرنی بود که دختران طبقه متوسط می توانستند عروسک های چینی یا چوبی و همراه آن خانه عروسکی و طناب پرشی داشته باشند.

تاریخچه اسباب بازی

مانند خیلی از اطلاعات تاریخی دیگری که وجود دارد اولین سالی که اسباب بازی اختراع شد مشخص نیس ولی به نظر می رسد که بادبادک ، یویو ، توپ از قدیمی ترین اسباب بازی های جهان هستند.

اسباب بازی های میتوانند ساده یا پیچیده باشند به زبان دیگر می توان گفت که یک تکه چوب نیز می تواند یک اسباب بازی باشد این اسباب بازی کمی عجیب به نظر می رسد ولی وقتی به دست کودکان بیفتد می تواند کودک را به درون دنیای کودکانش بکشاند و خودشان را جادوگری همراه با عصای سحر آمیز یا شاهزاده ای سوار بر اسب و قهرمانی شمشیر به دست تصور کنند.

در تاریخچه اسباب بازی اولین اسباب بازی ها را خود کودکان درست می کردند که خیلی ساده بودند ، تیکه ای گل ، چوب ، گونی و هر چیزی که کودکان می توانستند با آن ها خودشان را سرگرم کنند. در موزه ملی آمریکا تکه چوبی به نمایش گذاشته شده است که از آن به عنوان اولین اسباب بازی یاد شده است.

نمی توان به صراحت گفت ریشه کلمه اسباب بازی دقیقا برای چه سالی است ولی شواهد نشان می دهد که اولین بار در قرن چهاردهم این کلمه به کار رفته است. اولین اسباب بازی با توجه به شواهد تاریخی به دوران بابلی ها بر میگردد.باستان شناسان یک تکه عروسک مرمری را که مربوط به دوران بابلی ها بوده است پیدا کردند.

اما برخی از باستان شناسان اعتقاد دارند که در تاریخچه اسباب بازی اولین عروسک مربوط به مصری ها+ می باشد که مربوط به هزاران سال پیش می باشد که نشان می دهد کودکان مصری با عروسک هایی مانند عروسک های امروزی که با سفال ، چوب و گل ساخته می شدند بازی می کردند.همچنین در سومر باستان که برای 2600 سال پیش هستند تعدادی سیله پیدا شده اند که مانند حیوانات و انسان ها هستند و از آن ها برای سرگرمی استفاده می شده است.

در شواهد یونان باستان نوشته وجود دارد که در آن به تاریخچه اسباب بازی اشاره شده است که به 400 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد. منابعی وجود دارد که می گویند کودکان یونانی عروسک هایی از جنس گل و چوب و سفال داشته اند که هنگام رسیدن به سن تکلیف آن ها را به عنوان هدیه تقدیم به الهه ها می کردند.

تاریخچه اسباب بازی

البه بعضی از آن ها عروسک هایشان را در محل های خاصی نگه می داشتند و بعضی دیگر آن ها را برای الهه ها قربانی می کردند.لازم به ذکر است ک اولین پازل مربوط به  قرن 3 پیش از میلاد در یونان پیدا شده است

همانقدر که تاریخچه اسباب بازی ها در جهان مجهول می باشد در ایران نیز همینطور است.بازی از نیاز های اساسی کودکان به حساب می آید که بدون اینکه متوجه شوند با باز یکردن مهارت مختلفی یاد می گیرند.اسباب بازی ها برای کودکان یک وسیله سرگرمی و بازی بودند و یکی از نیاز های اصلی چه کودکان امروزی و چه کودکان دوران قدیم و تنها فرقی که بین اسباب بزای های آن ها هستند تفاوت ظاهری است که اسباب بازی های امروزه دارند.

تاریخچه اسباب بازی در ایران مربوط به دوران قبل از اسلام می باشد که باستان شناسان مجسمه هایی در شوش ، کاشان و گیلان پیدا کرده اند که شکل پرندگان و انسان ها  و از جنس چوب ، سنگ ، سفال بوده اند و معتقد هستند که آن ها اولین اسباب بازی ها در ایران هستند.

در کتاب هایی که مربوط به تاریخچه اسباب بازی مانند داراب نامه که بعد از اسلام در ایران نوشته شده اند به اشیایی مانند اسب چوبی ، دهل و بوق اشاره شده است. و در برخی از کتاب های تاریخی و واژه نامه ها ی قدیمی نیز نام اسباب بازی هایی مانند فرفره ، اسب چوبی ، چالیک ، عروسک ، الک دولک ، فرفره ، جغجغه  وجود دارد.

برای کودکان جنسیتی بودن اسباب بازی ها بسیار مهم است برای مثال همیشه پسربچه ها با اسباب بازی هایی مانند تفنگ و شمشیر یا ماشین بازی می کنند  و دختران که روحیه لطیفی دارند و انعطاف پذیر هستند بیشتر مواقع با عروسک ها واسباب بازی های که طرح های خانگی دارند بازی می کنند.

در مطالعه تاریخچه اسباب بازی البته باید توجه داشته باشیم که بعضی مواقع اینکه کودکان کدام اسباب بازی را اتخاب می کنند بستگی به عقاید والدین درباره مناسب بودن هرکدام برای دختران و پسران بستگی دارد.پسر بچه ها بیشتر اسباب بازی های برقی ، سرسره و تاب و اسلحه و ماشین و سه چرخه و بادکنک  را برای بازی ترجیح می دهند ولی دختر بچه ها تاب ، عروسک ، سرسره  و بادبادک ها ،خانه بازی و… انتخاب می کنند.

تاریخچه اسباب بازی

تاریخچه اسباب بازی در دو سال اول زندگی کودکان اطلاعاتی را که مربوط به جنسیتی بودن اسباب بازی می شود را کشف می کنند.بیشتر محققان و دانشمندان معتقدند که پسر بچه ها اسلحه و شمشیر و اسباب بازی های مربوط به پرخاشگری را اتخاب می کنند.در حالی که دختر بچه ها دوست دارند با وسایل خانه بازی و عروسک ها بازی کنند.

یک روانشناس کودک آمریکایی به نام جفری گلدشتاین گفته است که به نظرمی رسد این علایق ریشه در زیست اجتماعی و شناختی دارد و الگوسازی توسط همسالان و والدین بسیاری قوی و قدرتمند است.

در تاریخچه اسباب بازی تا به امروز اسباب بازی ها نیز مانند بقیه اشیا و وسایل دستخوش تغییرات فناوری و تکونولوژی شده اند  که این نتیجه رشد هنی کودکان می باشد.از یک زمانی به بعد اسباب بازی تبدیل به یک صنعت شد و تولیدکنندگان و سرمایه گذاران با فهمیدن نیاز کودکان اسباب بازی را به تولید انبوه رساندند.

. تاریخچه اسباب بازی اکشن فیگور : اکشن فیگور ها با الهام گرفتن از شخصیت های مارول ، انیمیشن ، انیمه های آسیایی و … ساخته می شوند.برای مثال اولین اکشن فیگور باب اسفنجی و پاتریک در سال 1964 توسط کمپانی هاسبرو ساخته شد.

. تاریخچه اسباب بازی اسباب بازی های شانسی : به اسباب بازی هایی که جعبه آن ها سایز متوسط و کوچک و گاهی بزرگ دارند گفته میشود که داخل آن را نمی توان دید.یعنی وقتی شما این اسباب بازی را برای فرزند دلبندتان تهیه می کنید نمیدانید که چه اسباب بازی درون آن قرار است شما را به وجد بیاورد.

تاریخچه اسباب بازی تخم مرغ شانسی

تاریخچه اسباب بازی اولین تخم مرغ شانسی در سال 1968 توسط  خانم میشل فررو و جمعی از همکارانش در شرکت کیندر (Kinder ) اختراع شد و وارد بازار جهانی شد.باید ذکر کنیم که خانم فررو این تخم مرغ های شانسی شکلاتی را مخصوص عید پاک طراحی کرد و ساخت اما کمپانی کیندر این فکر را رد کرد سپس خانم فررو ایده تخم مرغ شانسی را پیش گرفت.

البته تا این ایده بتواند شکل بگیرد و ساخته شود شش سال زمان برد ولی این زمان نسبتا طولی ارزشش را داشت زیرا در همان سال اول 30 میلیارد اسباب بازی تخم مرغ شانسی در دنیا فروخته شد و بعد از آن کمپانی کیندر برای تاریخچه اسباب بازی تامین اسباب بازی های درون تخم مرغ شانشی با شرکت های بزرگی مانند والت دیزنی قرارداد بست.

تاریخچه اسباب بازی

این ایده خانم فررو باعث شد تا شرکت های زیادی به فکر تولید اسباب بازی های شانسی بیفتند.البته ناگفته نماند شرکت های اسباب بازی با شرکت هایی که جعبه های شانسی تولید می کنند قرارداد بستند تا اسباب بازی هایشان را درون آن جعبه ها بگذارند.

. تاریخچه اسباب بازی ماشین و رادیو کنترلی : به این ها RC  گفته می شود ماشین های اسباب بازی کوچکی هستند که از راه دور به وسیله یک ریموت  کنترل می شوند.فرستنده های این ها معمولا با یک مادون قرمز کار میکنند که معمولا یک سیم ازماشین به ریموت متصل خواهد بود.

در زمان قبل از انقلاب صنعتی اسباب بازی های زیادی برای کودکان وجود نداشت و همان تعداد کمی که بود برای آن ها بسیار ارزشمند و دوس داشتنی می بود. شاید برایتان سوال شده باشد که چرا اسباب بازی کم بود؟باید به شما بگوییم که چون تولید انبوهی برای اسباب بازی ها وجود نداشت که بتواند اسباب بازی ها و عروسک های  زیادی تولید کند.

و یکی دیگر از دلایل این بود که کوکان وقت کافی برای بازی کردن با اسباب بازی ها نداشتند.تعداد کمی از بچه ها در آن زمان به مدرسه می رفتند که وقت بازی کردن نداشتند و آن هایی هم که در خانه می ماندند باید به والدینشان در کار ها کمک می کردند و وقت بازی با اسباب بازی را نداشتند.

در آخر به شما می گوییم که تاریخچه و اطلاعات دقیقی از گذشته اسباب بازی ها در دست نمی باشد و به طور دقیق قطعی از اولین اسباب بازی در دنیا وجود ندارد ولی می توان گفت اولین اسباب بازی هایی که در کتاب ها به ثبت رسیده اند همان هایی است که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم.

چیزی که می توان با  قطعیت در تاریخچه اسباب بازی گفت این است که اسباب بازی های از قدیم تا امروز بسیار پیشرفت داشتند و از طراحی ابتدایی قدیم آن ها تا طراحی اسباب بازی های امروزی فاصله خیلی زیادی است که نمی توان آن را نادیده گرفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *