عروسک, اسباب بازی پسرانه, اسباب بازی دخترانه

شستن عروسک نمدی چگونه است؟

شستن عروسک نمدی

شستن عروسک نمدی به چه صورت است ؟عروسک نمدی را چگونه خشک کنیم؟ بوی بد عروسک نمدی را چگونه از بین ببریم؟ میزان زمان شست و شوی عروسک نمدی چقدر است؟ آیا می توان با ماشین لباسشویی عروسک نمدی را شست؟

عروسک‌ های نمدی، بسیار زیبا و جذاب هستند که بسیاری از کودکان از بازی کردن با آن ها لذت می‌ برند. هر چقدر زمان بیشتری کودکان با این عروسک‌ های دوست‌ داشتنی وقت می‌گذراند، بیشتر به نظافت و پاکیزگی دقیق ‌تری نیاز دارند. از این جهت، اهمیت‌ بخشیدن به شست و شوی منظم عروسک‌ های نمدی امری اساسی و حائز اهمیت است که بهتر می باشد از آن غافل نشویم. امکان دارد این سؤال در ذهن شما به وجود بیاید که چگونه می‌ توان عروسک‌ های نمدی را به بهترین شکل ممکن تمیز کرد؟

قبل از اینکه به این پرسش در سایت AMPK Toys جواب دهیم، باید توجه داشته باشید که عروسک‌ های نمدی از جمله آسیب‌ پذیرترین اسباب‌ بازی‌ ها از نظر مراقبت، پاک‌ کردن و نگهداری به حساب می آیند. به همین علت، مطالعه و یادگیری از این مقاله می ‌تواند به شما در نحوه بهترین روش‌ های تمیز کردن و نگهداری از این عروسک‌ های دوست‌ داشتنی کمک کند.

اهمیت شستن عروسک نمدی

در دنیای کودکانه، اید جالب باشد برایتان که بدانید بسیاری از کودکان به خودی خود عروسک‌ ها و اسباب بازی‌ های خود را به سمت دهان می ‌برند. این تمایل، نشانه ‌ای از کنجکاوی طبیعی در آن هاست، چون کودکان دنیای اطراف خود را از طریق حواس گوناگونی مثل بینایی، لمس، شنوایی، بویایی و حتی ذائقه کشف می‌ کنند.

شستن عروسک نمدی

از این جهت، تمیز کردن منظم و به موقع عروسک‌ ها و اسباب‌ بازی‌ ها بسیار مهم است. ولی لازم نیست زیاد نگران باشید ، چون با رعایت بهداشت و شست و شوی منظم، می ‌توانید از سلامتی کودکانتان محافظت کنید.

اهمیت شستن عروسک پیش از دوخت عروسک

در انتخاب  پارچه‌ های نمدی برای دوخت عروسک ‌ها، یکی از عوامل کلیدی مهم کیفیت مناسب می باشد، مرحله شست وشوی پارچه قبل از دوخت می باشد. این مرحله موجب ایجاد تفاوت‌ های بسیار مهم در عروسک‌ ها می‌شود.

 باید به شما بگوییم که شست و شوی پارچه‌ های نمدی پس از تولید و پیش از دوخت، دارای اهمیت بسیاری می باشد. این کار به دو علت اساسی انجام می‌ شود: یک، ترکیباتی که بوی بدی تولید می کنند که احتمالا از فرآیند تولید به جا مانده اند، با شست و شو از بین می‌ روند و از عروسک بوی ناخوشایند را دور می ‌کنند؛ دو انقباض پارچه که امکان دارد با دوخت و شست و شوی بعدی رخ دهد و موجب کوچک شدن ابعاد عروسک شود، با شست وشوی اولیه کاهش یافته و از این نظر از پارچه مراقبت می ‌شود.

اگر عروسک نمدی بعد از شست و شو کوچک تر به نظر برسد، نشان‌ دهنده این می باشد که پارچه پیش از دوخت به درستی شسته نشده و آماده فرایند تولید نبوده است.

چگونگی شستن عروسک نمدی با کمک دست

در این اینجا به چگونگی شستن عروسک نمدی با کمک دست می پردازیم :                           

اولین قدم : آماده‌ کردن محیط
یک کاسه با آب خنک یا ولرم برای شست و شوی عروسک آماده کنید. مطمئن شوید که آب گرم نیست تا نمد عروسک آسیب نبیند و خراب نشود.

دومین مرحله: انتخاب مواد مناسب برای عروسک نمدی
باید از شوینده‌ های ملایم فاقد مواد مضر برای پارچه‌ های حساس استفاده کنید. مقدار کمی از این شوینده به آب ولرم یا خنک اضافه کنید.

مرحله سوم: شست و شوی دقیق
عروسک را به آرامی در آب فرو برده و سپس به آرامی فشار دهید تا شوینده ملایم و آب به نمد عروسک نفوذ کند. اگر قسمت‌ های خاصی کثیف‌ تر از دیگر نقاط می باشد، آن قسمت‌ ها را باید با حرکات ملایم تمیز کنید.

مرحله چهارم: شست و شوی دقیق ‌تر
عروسک را چندین بار در آب تمیز دیگر فرو برده و فشار دهید. این کار کمک می کند که شوینده به‌ طور کامل از داخل نمد بیرون رانده  شود.

مرحله پنجم: خشک کردن عروسک
عروسک را آویزان کنید تا آب اضافی‌ از داخل آن خارج شود. بعد در محیط باز و تهویه‌ دار قرار دهید و صبر کنید تا کاملا خشک شود.

اکنون می ‌توانید با اطمینان خاطر عروسک نمدی پاک و تمیز را به کودک دلبندتان برگردانید.

شستن عروسک نمدی

شستن عروسک نمدی با ماشین لباسشویی

توصیه اول ما بعد از انجام یک تمیزی سطحی روی عروسک نمدی، شست و شوی دستی می باشد.ولی در صورتی که عروسک نمدی کودکتان به قدری کثیف شده  که هیچ یک از راه‌ های قبلی تاثیر نداشته اند، می ‌توانید از ماشین لباسشویی استفاده کنید. ولی حتما در موقع استفاده از ماشین لباسشویی برای عروسک نمدی :

باید از آب سرد استفاده کنید؛ چون که انتخاب آب گرم امکان دارد موحب آسیب به عروسک نمدی شود و به همین علت بهتر است از آب سرد استفاده کنید.

در تنظیمات ماشین لباسشویی، حتما حالت شست و شوی ملایم را انتخاب کنید تا به عروسک نمدی آسیبی وارد نشود.

برای شست و شو از مواد شوینده ملایم مثل صابون استفاده کنید. مطمئن شوید که مواد شوینده انتخابی برای شست و شوی عروسک‌ های نمدی مناسب و غیر مضر باشد.

هرگز از خشک‌ کن ماشین لباسشویی استفاده نکنید؛ چون که این روش امکان دارد موجب کوچک شدن و خراب شدن نمد عروسک شود..

روش‌های خشک کردن عروسک نمدی

در روش ‌های ذکر شده برای تمیز کردن عروسک ‌های نمدی، آموزش داده شده که هر گونه لکه‌ ی آلودگی یا ذرات گرد و غباری که امکان دارد بر روی این عروسک ‌ها باشد، می ‌تواند به شکل قابل توجهی روی زیبایی ظاهری آن ها تأثیر بگذارد. در صورتی که می خواهید عروسک نمدی را تمیز کنید ولی از شستن با آب خودداری می کنید، می ‌توانید با انجام یک فرایند ساده تمیز کردن با پارچه نم دار یا دستگاه های مکش مثل جارو برقی، به نتیجه مطلوبی که می خواهید دست یابید.

ولی اگر تصمیم به شستن عروسک با استفاده از آب و مواد شوینده گرفته ‌اید، باید به این نکته  توجه داشته باشید که مرحله‌ ی اساسی در این فرایند، مرحله خشک کردن عروسک بعد از شست و شو است. به علت ویژگی‌ های پارچه ‌ی استفاده‌ شده در این عروسک‌ ها، رطوبت می ‌تواند موجب ایجاد بوی نامطبوع یا حتی تخریب بافت آن شود:

شستن عروسک نمدی

اول باید عروسک نمدی را در مکانی با دسترسی به نورکافی خورشید قرار دهید، تا علاوه بر خشک شدن، از تاثیرات ضدعفونی‌کننده ‌ی نور آفتاب هم بهره‌ برداری کرده باشید.

بعد عروسک را روی یک سطح صاف و در معرض جریان هوای تازه و آزاد قرار دهید تا به صورت کامل خشک شود.

با انجام این مرحله ها می ‌توانید عروسک نمدی خود را به بهترین شکل ممکن تمیز و خشک کرده.    

چند نکته مهم و تجربی درباره نگهداری و شست و شوی عروسک های نمدی

با آشنایی به روش‌ های گوناگون تمیزکردن عروسک‌ های نمدی، الان بهتر است نکات اساسی برای مراقبت، شست و شو و حفظ این عروسک‌ های زیبا و سرگرم کننده را در نظر داشته باشید:

شاید پرسشی به ذهن شما بیاد که چرا باید به نگه‌ داری از عروسک‌ های نمدی اهمیت بدهید؟ در پاسخ باید به شما بگوییم، باید بدانید که نمد از متشکل از ترکیب الیاف پشم طبیعی یا مصنوعی است که از طریق گرمایی، فشرده ‌سازی و اصطکاک به وجود می ‌آید. این فرایند دارای گرما، آب و حرکت می باشد که موجب متمایز شدن نمد به لحاظ ظاهر و کیفیت می ‌شود. با این وجود، این ویژگی ‌ها موجب می ‌شوند تا تمیزکردن نمدی به چالشی سخت و دشوار تبدیل شود، چون که با شست و شوی نادرست امکان دارد آسیب ببیند.

الیاف هایی که در ساخت پارچه نمدی استفاده شده پیش‌تر از طریق گرما، آب و اصطکاک به پارچه تبدیل شده‌اند. به همین دلیل، اگر این پارچه دوباره با این عامل ها مواجه شود، امکان درد جمع شده و حتی تنیده شود. اگر در همه مراحل ساخت عروسک از پارچه نمدی استفاده کنید، در شست و شوی آن از حرارت و دمای زیاد پرهیز کنید تا از تغییر شکل و جمع شدن پارچه جلوگیری شود.

در صورتی که عروسک نمدی با مایعاتی مثل شیر آلوده شده باشد امکان دارد موجب بوی نامطبوع شود، می ‌توانید با افزودن کمی آب لیمو به آب شست و شو، بوی ناخوشایند را از بین ببرید. خواص ضد باکتری و ضد عفونی کننده طبیعی آب لیمو به شما کمک می‌ کند تا عروسک کودک دلبندتان را از میکروب ‌ها و بوی ناپسند پاک کنید.

در صورتی که بعد از شست و شو، پرزهای پارچه روی عروسک جمع شده و سطح آن را ناهموار و زشت کرده باشد، می‌ توانید از نوار چسب استفاده کنید تا آن پرزها را از بین ببرید و پارچه را صاف و یکدست کنید. به علاوه از قیچی‌ های کوچک برای اصلاح آن ‌ها استفاده کنید، ولی توجه داشته باشید که این روش زمان ‌بر  و خسته کننده است.

شستن عروسک نمدی

استفاده از رایحه ‌هایی مثل اکالیپتوس، اسطوخودوس و چای درخت می ‌تواند به دفع حشرات و پشه‌ ها که امکان دارد در پارچه نمدی عروسک لانه کنند، کمک کند.

به علاوه برای مقابله با بوی نامطبوع یا چربی، می ‌توانید از مخلوطی از نمک، سرکه یا آب جوش شیرین استفاده نمایید. این مواد را با نسبت 1 به 4 مخلوط کرده و برای عطردهی به عروسک استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که عروسک نمدی مورد علاقه کودکتان را به مدت بیشتر از 10 دقیقه در آب نگذارید، چون این امکان وجود دارد منجر به از دست رفتن یکپارچگی پارچه عروسک شود.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *