تمامی اخبار, اسباب بازی پسرانه, عروسک

آموزش شست و شوی عروسک پولیشی 2023

شست و شوی عروسک پولیشی

روش شست و شوی عروسک پولیشی

چگونه شست و شوی عروسک پولیشی؟ چند روش آسان شست و شوی عروسک های پولیشی؟ عروسک های پولیشی سایز بزرگ را چگونه می توان تمیز کرد؟ از چه ماده شوینده ای برای شست و شوی عروسک پولیشی استفاده کنیم؟چگونه لکه عروسک پولیشی را از بین ببریم؟عروسک های فوم دار یا پشمی را چگونه بشوییم؟عروسک های موزیکال را چگونه تمیز کنیم؟

در ادامه در این مقاله می خواهیم به این سوالات شما پاسخ دهیم پس همراه  AMPK Toys باشید؛

شست و شوی عروسک پولیشی برای سلامت کودکان و جلوگیری از ایجاد آلرژی بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله به چند روش راه راحت برای شست و شوی عروسک های پولیشی در انواع کوچک و بزرگ، عروسک های خزدار و حتی عروسک های موزیکال در ماشین لباسشویی و لکه گیری دستی می‌پردازیم.

شست و شوی عروسک پولیشی خرسی پرشده از الیاف پلی استر هالو (رایج ترین عروسک بازار)

اکثر عروسک های پولیشی و عروسک های خرسی از الیاف پلی استر پر می شوند که قابلیت شست و شو دارند و به روشی که می خواهیم بگوییم  شسته می شوند.

 شست و شوی عروسک پر شده از پلی استر با ماشین لباسشویی: اول عروسک را داخل کیسه پارچه ای قرار می دهیم بعد  داخل ماشین می اندازیم و از آب مایل به سرد استفاده می کنیم و به هیچ وجه از مواد شوینده قوی و خشک کن ماشین لباسشویی استفاده نمی کنیم و می گذاریم در جریان هوا خشک شود . چنانچه موارد فوق را رعایت کنیم عروسک مانند روز اول تمیز و سالم می ماند.

شست و شوی عروسک پولیشی پر شده از پلی استر در حمام: اگر عروسک سایز بزرگ باشد می توانیم آن را داخل حمام  با کف و ابر بشوییم فقط از مواد شوینده قوی نباید استفاده کنیم و  آب ولرم و مایل به سرد باشد.

شست و شوی عروسک پولیشی پارچه خارجی عروسک: همه عروسک های خرسی در قسمت پشت یک دوخت دارند که از بیرون دوخته شده که می توان آن را شکافت و فقط  پارچه خارجی را با آب مایل به سرد در ماشین

شست.

شست و شوی عروسک پولیشی

شست و شوی عروسک پولیشی زیپ‌دار در ماشین لباسشویی

شست و شوی عروسک پولیشیدر اصل با مواد گوناگونی پر می‌شوند مانند؛ پلی استر، پشم، پنبه، فوم و … که بهترین راه برای شستن عروسک پولیشی، خالی کردن داخل عروسک و شستن پوسته پولیشی آن به تنهایی می باشد. ولی اگر شست و شوی عروسک پولیشی زیپ نداشته باشد و یا وقت و حوصله خالی کردن الیاف داخل عروسک را ندارید به قسمت بالا مراجعه کنید و روش دیگری را انتخاب کنید. 

. اول زیپ شست و شوی عروسک پولیشی را باز می کنیم و الیاف داخل عروسک را بیرون می آوریم  دقت داشته باشید  که اگر عروسک خزدار است  یا می خواهید سالم و تمیز باقی بماند باید حتما آن را داخل یک کیسه پارچه ای یا توری قرار بدهید و بعد داخل ماشین لباسشویی بیاندازید.

. حتما از درجه  حرارت ذکر شده در تگ عروسک و آب سرد برای شست و شو استفاده کنیم و به هیچ عنوان از مواد شوینده شیمیایی قوی برای شستن آن ها استفاده نکنید.

. برای خسک کردن عروسک از خشک کن استفاده نکنید به جای آن از نور تابش مستقیم آفتاب استفاده کنید تا به طور کامل ضدعفونی شود.ولی اگر پارچه خارجی عروسک بافتی با حساسیت بالا می باشد زیر نور تابش مستقیم آفتاب قرار ندهید.سپس بعد از خشک شدن پارچه خارجی عروسک الیاف آن را به داخل عروسک برگردانید و زیپ را ببندید.

شست و شوی عروسک پولیشی خزدار

عروسک های پرشده انواع گوناگونی دارند که یکی از نمونه های آن ها پشمالو هایی هستند که پوسته خزدار دارند و به آن ها عروسک پشمالو، خرس پشمالو و … گفته می شود.  خز این عروسک ها  امکان دارد  در ماشین لباسشویی  جدا شود و باعث خرابی آن ها شود پس باید قبل از شست و شو به نکاتی که ذکر می شود توجه کنید.

1. اگر عروسک با پشم یا فوم پر شده باشد آن را با روش شست و شوی عروسک پر شده پشم یا فوم بشویید.

2. اگر قسمتی از عروسک پاره می باشد اول آن را بدوزید و سپس اقدام به شست و شو بکنید.

3. اگر عروسک چسبی و قدیمی باشد با آن را با روش شست و شوی عروسک چسبی و قدیمی بشویید.

4. اگر عروسک موزیکال می باشد ابتدا قطعه الکتریکی عروسک را خارج کنید و بعد آن را بشویید.

. عروسک خرسی را درون یک کیسه توری یا پارچه ای قرار دهید تا خز های آن داخل ماشین لباسشویی آسیب نبیند و جدا نشود.

شست و شوی عروسک پولیشی

. کیسه عروسک را به تنهایی درون ماشین لباسشویی قرار دهید و حتما برای شست و شوی عروسک خرسی از آب سرد استفاده کنید و به هیچ عنوان از مواد شوینده قوی استفاده نکنید.توجه کنید که ماشین لباسشویی ایستاده معمولا پره دار هستند  باعث آسیب رسیدن به عروسک می شوند پس حتما از کیسه ای که ضخامت دارد و کلفت است برای این نوع ماشین لباسشویی ها استفاده کنید.

. برای خشک کردن عروسک از سشوار یا خشک کن به هیچ عنوان استفاده نکنید چون الیاف و خز ها آسیب می بینند.بهترین راه برای خشک کردن به صورت طبیعی می باشد و البته لازم به ذکر است که زمان بر می باشد.اگر عروسک شما پارچه و خزی نمی باشد که آسیب ببیند شما می توانید از نور خورشید برای ضد عفونی کامل و سرعت دادن به روند خشک شدن عروسک استفاده کنید.

لکه زدایی و شست و شوی عروسک پولیشی

در صورتی که روی عروسک پولیشی لکه چای، قهوه، جوهر و … ریخته است باید به سرعت آن را لکه گیری کنید تا بهتر و اثر بخش تر لکه از بین برود. برای از بین بردن لکه  می توانید از دستمال آشپزخانه و مقداری مایع ظرفشویی استفاده کنید توجه داشته باشید که از مواد شوینده قوی بهتر است استفاده نکنید. سپس از پاک کردن لکه از روی عروسک آن را با دستمال مرطوب پاک کنید تا اثری از مایع و کف روی عروسک پولیشی باقی نماند.


البته می‌توانید پس از پاک شدن لکه آن را کامل زیر آب شست و شو دهید ولی توجه کنید که زمان خشک شدن به صورت طبیعی کمی طولانی تر خواهد بود. در اصل عروسک گربه و یا عروسک سگ دارای خز های پشمالو هستند که زود لکه را به خود جذب می کنند و باید با این روش لکه زدایی شوند.

شست و شوی عروسک پولیشی پر شده با فوم یا پشم

در صورتی که از عروسک های پر  شده با فوم و پشم استفاده می کنید باید لکه گیری سطحی بدون نفوذ آب انجام دهید یا به خشکشویی بدهید تا جدا بشوید و یا باید مراحلی که گفته می شود را انجام دهید.

. قسمت دوخت عروسک را پیدا کنید “معمولا در عروسک های بزرگ دوخت بزرگ تر می باشد و به آسانی می توانید آن را پیدا کنید” و آن را شکاف دهید.

. فوم یا پشم درون عروسک را خارج کنید و به دقت داخل کیسه ای قرار دهید.

. پارچه خارجی عروسک را داخل یک کیسه توری یا پارچه ای قرار دهید و درون ماشین لباسشویی قرار دهید تا با آب سرد شسته شود.

. نکته که باید در نظر داشته باشید ؛ از خشک کن و مواد شوینده قوی و سشوار استفاده نکنید.زیرا به پارچه عروسک ممکن است آسیب بزند.

. پس از خشک شدن محتوای پشم یا فوم درون آن را داخل عروسک قرار دهید و قسمته شکافته را دوباره بدوزید تا مانند روز اول بشود.

شست و شوی عروسک پولیشی

شست و شوی عروسک پولیشی با دست


معمولا با الیاف پلی استر پر می شوند ولی بعضی از عروسک های ارزان تر از پشم، فوم یا پنبه پر می شوند. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که این عروسک ها را نمی توانید مستقیم شست و شو دهید و نباید آب به داخل آن ها نفوذ کند زیرا آب شکل فوم را تخریب می کند و همین طور پشم را گلوله گلوله می کند و به دلیل دیر خشک شدن  پشم باعث کپک زدن و حساسیت در کودکان می شود.

عروسک های پولیشی را می توانید با دست و بدون استفاده از ماشین لباسشویی نیز بشویید مثل زمان های طلایی حمام رفتن یا آب بازی کودک در استخر های بادی. این زمان ها بهترین فرصت شست و شو است. توجه داشته باشید که عروسک قسمت های الکتریکی نداشته باشد و از فوم یا پشم پر نشده باشد.

اگر عروسک قسمت های الکتریکی دارد و یا از فوم و پشم پر شده است حتما با روش شست و شوی عروسک پشمی یا فوم دار آن را بشویید.

اگر عروسک پارگی دارد حتما  اول آن قسمت را قبل از شستن بدوزید تا محتوای الیاف پلی استر ارتجاعی آن بیرون نریزد.

در شست و شوی با دست حتما از آب سرد و مقدار خیلی کمی مایع صابون استفاده کنید تا هم عروسک  خراب نشود و بیش از اندازه  کف داخل عروسک جمع نشود و مجبور نباشید زیاد آبکشی انجام دهید. در زمان شست و شو از چنگ زدن یا لگد مال کردن عروسک اکیداً خودداری کنید.

برای خشک کردن عروسک به هیچ عنوان از خشک کن و سشوار استفاده نکنید و به جای آن از حوله و دستمال و غیره استفاده نمایید. در صورتی که جنس پارچه خارجی عروسک ظریف و حساس نیست می توانید زیر نور تابش مستقیم آفتاب بگذارید تا هم خشک شود و هم ضد عفونی شود.

شست و شوی عروسک پولیشی

شست و شوی عروسک پولیشی موزیکال

شستن عروسک هایی که قطعات الکتریکی دارند همیشه یک چالش  بوده است ولی راهکار هایی برای آن وجود دارند؛

 اول: در آوردن قطعات الکتریکی از داخل عروسک موزیکال(شست و شوی عروسک پولیشی)

اگر عروسک موزیکال شیار زیپ دار یا دکمه دارد به آسانی می توانید قطعات الکتریکی خارج کنید و عروسک  قابلیت شستن راحت را دارد. و بعد از خشک شدن قطعات الکتریکی را به درون آن برگردانید.

 دوم: شستن پارچه خارجی عروسک (شست و شوی عروسک پولیشی)

در این روش سطح پارچه خارجی عروسک تمیز می شود و مناسب کودکانی است که تند تند عروسک موزیکال را کثیف می کنند یا آن را در داخل دهان خود می برند. در صورت امکان بهتر است باتری عروسک را جدا کنید (اگر امکانش نیست عیبی ندارد) بعد مانند روش لکه گیری که در بالا گفتیم عمل کنید و مقدار کمی مایع ظرفشویی یا مواد شوینده مرسوم روی دستمال نم دار آشپزخانه بریزید.

(توجه داشته باشید که : مواد شوینده قوی استفاده نکنید زیرا ممکن است برای کودک حساسیت به وجود بیاورد) بر روی عروسک بمالید تا کف مالی شود بعد با دستمال مرطوب کف را کامل پاک کنید و در محیط بگذارید تا کامل خشک شود. (می توانید از نور آفتاب برای خشک کردن و ضد عفونی کردن استفاده کنید)

 سوم: ضد عفونی کردن عروسک موزیکال  (شست و شوی عروسک پولیشی)    

در این روش عروسک شسته نمی شود و اگر لکه ای دارد باید روش لکه زدایی را اجرا کنید و در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا با امواج فرابنفش ضدعفونی شود. نکته ای که باد به آن توجه کنید که آفتاب پشت شیشه فایده ای ندارد زیرا امواج فرابنفش خورشید توسط شیشه جذب می شوند و خاصیت ضدعفونی کنندگی را ازدست می دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *