تمامی اخبار

ورزش مناسب کودکان

ورزش مناسب کودکان

ورزش مناسب کودکان چیست ؟ چه ورزش هایی مناسب کودکان می باشد؟ چگونه کودکان را به ورزش علاقمند کنیم؟چرا فرزندم به ورزش علاقمند نیست؟چند راهکار برای علاقمند کردن کودک به ورزش؟بهترین ورزش برای نوجوانان چیست؟ فایده ورزش برای کودکان چیست؟

با توجه به سبک زندگی امروزه و کم تحرکی کودکان ، ورزش کودکان تبدیل به یک چالش بزرگ برای خیلی از خانواده‌ ها شده است. داشتن تحرک برای کودکان بسیار مفید و مناسب است و باید راهی برای داشتن فعالیت بیشتر و انجام ورزش کودکان پیدا کرد. در این مطلب از سایت AMPK Toys قرار است راجب این موضوع با شما صحبت کنیم.

چرا کودک من به ورزش علاقه ندارد؟

ورزش مناسب کودکان : کودکان به یک سری از موضوعات علاقه دارند و به یک سری از موضوعات نیز علاقه ای نشان نمی هند. گاهی امکان دارد این موضوع شامل ورزش هم باشد. شاید کودک شما انگیزه‌ ای برای ورزش نداشته باشد یا به زور و اجبار دست به انجام آن بزند. ولی اصلا نگران نباشید! در ادامه چند دلیل عدم علاقه کودکان به ورزش کودکان را در این مقاله به شما می ‌گوییم و  راهکارهایی برای تشویق و ایجاد علاقه به ورزش را نیز به شما معرفی می‌کنیم.

ورزش مناسب کودکان

۱ . به کودک‌ سخت می ‌گیرید و توقع بیجا از او دارید!

در ورزش مناسب کودکان انجام ورزش ‌های سخت و چالشی که به سعی زیادی نیاز دارد ، برای کودکان زیر ۱۴ سال ، ممکن است سخت و دشوار باشد. اگر ورزش کودکان برای‌ آن ها هیجان انگیز و جالب نباشد ، علاقه ‌ای به انجامش نخواهند داشت. این موضوع یک امر طبیعی است.

اکثر کودکان علاقه ندارند که زیاد عرق بریزند یا فشار زیادی را در تمرین تحمل کنند ؛ چون که دلیل و اهمیت انجام این فعالیت را نمی ‌توانند درک کنند. درنتیجه شما به عنوان پدر و مادر باید کودک خود را بیشتر بفهمید و فشاری فراتر از سن کودک به او نیاورید.

قرار نیست کودکان شما در مسابقات رقابتی شرکت کنند و قهرمان شوند ، همین که کمی ورزش و تفریح داشته باشند ، به معنی قهرمان بودن کودک است. به هیچ عنوان سر کودک خود داد نزنید یا او را مجبور به ورزش نکنید ، در غیر این صورت مکان دارد به جای به وجود آوردن انگیزه ، آن ها را از ورزش متنفر و دور کنید.

۲ . شاید یک مشکل زمینه‌ ای وجود دارد!

در ورزش مناسب کودکان امکان دارد به علت یک مشکل زمینه ‌ای ، کودک شما در ورزش موفق نباشد و علاقه ‌ای نیز به آن نداشته باشد. برای مثال ابتلا به آسم خفیف پنهان ، موجب می‌ شود که کودک علاقه ای به ورزش‌ های هوازی نداشته باشد. یا به علت اختلال تمرکز و بیش فعالی ( ADHD ) از انجام ورزش ‌هایی که نیاز به تمرکز دارند مانند ( پینگ پونگ) نفرت داشته باشد.

درنتیجه پیش از این که نگران و ناراحت ورزش نکردن کودکتان باشید ، بررسی کنید که آیا کودکانتان برای انجام ورزش ، یک مشکل زمینه ‌ای دارند یا خیر.

۳ . ورزش منتخب شما مناسب با روحیه کودک نیست!

در ورزش مناسب کودکان صرفا به این علت که بیشتر کودکان ورزش خود را با فوتبال  و ژیمناستیک شروع می ‌کنند ، البته که قرار است تا آخر عمر در این ورزش‌ ها باقی بمانند ؛ حتی اگر در این ورزش‌ ها موفقیت ‌هایی را نیز کسب کرده باشند.

مهارت های ذهنی و جسمی و سطح تحمل کودکان با یکدیگر تفاوت دارد. بعضی از کودکان ، هیچوقت به ورزش‌ های تیمی علاقه ندارند. بعضی دیگر هرگز از مبارزات رزمی لذت نخواهند برد. در صورتی که امکان دارد کودکان دیگری به شدت عاشق چنین ورزش‌ هایی باشند. در انتخاب ورزش کودکان به استعداد و نوع شخصیت کودکتان اهمیت دهید و بعد او را به باشگاه و ورزشگاه بفرستید و به واکنش او نسبت به ورزشی که انجام می دهد توجه کنید.

ورزش مناسب کودکان

راه حل برای تشویق کودکان به ورزش

. فعالیت فیزیکی را به برنامه روزانه زندگی کودکان اضافه کنید!

هنگامی که فعالیت بدنی بخشی از سبک زندگی یک خانواده باشد، برای کودکان تبدیل به یک عادت خواهد شد و انجام آن برای کودک ، بسیار آسان تر خواهد بود. این فعالیت می ‌تواند پیاده روی ، دوچرخه سواری  یا انجام یک ورزش خانوادگی باشد.

کودکان اغلب سنت ‌های خانوادگی را تا بزرگسالی با خود به همراه خواهند داشت که یکی از آن ها می ‌تواند ورزش باشد. ورزش کردن {لازم نیست حتما یک رشته به خصوصی باشد} با اعضای خانواده ، موجب تقویت روحیه کار تیمی در کودک        می‌ شود ، پیوندها و روابط خانوادگی را تقویت می ‌کند و درآخر ورزش را هم تبدیل به عادتی خوب برای کودکان می ‌کند.

شما بهترین الگو برای کودکتان هستید!

در ورزش مناسب کودکان آیا می دانید که چگونه کودک خود را تربیت کنید تا به ورزش علاقه نشان دهد؟ کافی است خود شما ورزشکار باشید تا کودک نیز به ورزش علاقه‌مند شود! روانشناسان مدت‌هاست که عقیده بر این دارند که کودکان از بزرگسالان خانواده خود یاد می ‌گیرند و حرکات آن ‌ها را تقلید می ‌کنند.

فعال بودن شما یکی از بهترین راهکارها برای علاقمند کردن کودکان به ورزش می باشد. خانواده ای که ورزش می‌ کنند و آن را تجربه‌ ای مثبت می ‌دانند، برروی کودکانشان همین تأثیر را می‌ گذارند. رابطه شما با ورزش ،نگرش  رفتار، و باورهای کودکتان را در زمان های حال و آینده هدایت می ‌کند.

افرادی که در حقیقت مراقب سلامتی خود هستند، موفقیت بیشتری نیز در ایجاد انگیزه ‌ی ورزش در کودکان خود دارند ؛ چون رفتار اثرگذارتر از گفت و گو می باشد.

مراحل ورزش برای کودکان

در ورزش مناسب کودکان اگر می ‌خواهید به کودکتان کمک کنید تا عملکرد خود را در ورزش بهتر کند  و گرفتار آسیب‌ های ورزشی نشود ، باید به مراحل ورزش کودکان توجه بیشتری داشته باشید. اهمیت انجام این مراحل بسیار مهم است ؛ چون که بر سلامت روان و جسم کودک شما بسیار تاثیر خواهد گذاشت.

گرم کردن بدن پیش از شروع ورزش در ورزش مناسب کودکان

تمرینات گرم کردن درکنار پیشگیری از آسیب می ‌توانند به عملکرد بهتر و بهبود سطح آمادگی جسمانی کودک نیز کمک کنند. خانواده ها و مربیان می ‌توانند به کودکان کمک کنند تا اهمیت گرم کردن را بهتر بفهمند و درک کنند و از سنین پایین آن را به صورت کاملا اصولی انجام دهند.

ورزش مناسب کودکان

چه کودک شما به صورت حرفه ‌ای ورزش کند یا گاهی سراغ ورزش می ‌رود ، راه ‌هایی برای بهتر کردن دامنه حرکتی و تعادل کودک با تمرینات گرم کردن وجود دارد. گرم کردن بدن در ورزش برای کودکان باید به صورت زیر باشد :

. همه مفاصل بدن گرم شوند مانند  شانه‌ها، گردن، لگن، زانو

. دمای مرکزی بدن و جریان خون بالا برود ؛ به صورتی که کودک کمی عرق کند

. حرکات کششی کافی انجام دهد ، به صورتی که بدن توانایی منعطف بودن بیش از حالت عادی را داشته باشد.

ورزش اصلی

در ورزش مناسب کودکان بعد از گرم کردن اصولی ، حالا می توانید به سراغ ورزش اصلی بروید. ورزش اصلی برای کودکان می ‌تواند هر فعالیتی باشد که کودک به آن علاقمند است و می ‌تواند زیاد هم طول بکشد، ولی نباید این ورزش بیشتر از حد طولانی شود، به گونه ای که کودک را کلافه و خسته کند.

سرد کردن

سرد کردن بدن به اندازه گرم کردن در ورزش اهمیت دارد  و بدن باید به آرامی به حالت اولیه برگردد. کم شدن ضربان قلب و عرق کردن بین ۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

کشش استاتیک باید بخشی از سرد کردن نیز باشد ، همه آن نیست. در سرد کردن ، تمرکز باید روی کم کردن سرعت ، پایین آوردن ضربان قلب به آرامی و پایان ورزش از نظر ذهنی باشد.

در ورزش مناسب کودکان کودکان باید روی کشش خیلی از عضلاتی که در موقع ورزش درگیر بوده ، تمرکز کنند. این سرد کردن به گردش خون و جمع شدن اسید لاکتیک در ماهیچه های بدن کمک می‌ کند. عدم جمع شدن اسید لاکتیک احتمال خستگی و درد عضلانی را نیز کم می کند.

فواید ورزش برای کودکان چیست؟

هر ورزشی در هر حوزه ای چه تیمی چه انفرادی می‌تواند در پنج حوزه موجب رشدی کلیدی کودک شما شود و مزیت جسمی، عاطفی، اجتماعی، شناختی و اخلاقی برای کودک داشته باشد:

. افزایش قدرت

. نظم و انضباط شخصی و تیمی

. درک درست از درست و غلط

. آموزش مهارت ‌هایی مانند تفکر انتقادی

. افزایش عزت نفس

فایده های جسمی ورزش برای کودک

. پیشگیری از بیماری‌ های قلبی و عروقی

. کنترل و تنظیم قند خون

. تقویت سیستم ایمنی بدن

. بهتر شدن مهارت ‌های آمادگی جسمانی و پیشگیری از آسیب ها

. مدیریت وزن و لایف استایل سالم

 بهترین ورزش ‌ها برای کودکان در گروه های سنین مختلف

. بهترین ورزش‌ برای کودکان زیر ۵ سال

– دوچرخه سواری

–  ژیمناستیک

– توپ بازی (نه والیبال یا فوتبال)

– شنا

. بهترین ورزش برای کودکان بین ۵-۱۲ سال

ورزش مناسب کودکان

– فوتبال

– بسکتبال

– والیبال

– هندبال

. برای کودکانی که امکان دارد مستقل ‌تر یا درون‌ گرا باشند مثل:

– تنیس

– دومیدانی

– رزمی

– رقص

– گلف

– اسب سواری

بهترین ورزش مخصوص نوجوانان

– تکواندو

– شنا

– کشتی

– دوچرخه سواری

– کاراته

– دو میدانی

یا هر ورزش دیگری که فرزند نوجوان شما به آن علاقه دارد.

در ورزش مناسب کودکان پدر ها و مادر ها باید به یاد داشته باشند که استراحت کافی و رژیم غذایی مناسب وسالم برای حفظ عملکرد و کم کردن احتمال آسیب نوجوان‌ هایشان الزامی می باشد.

در ورزش مناسب کودکان نخستین گام درمورد ورزش کودکان این می باشد که تمرکز روی سلامت جسم و روح کودک است ، نه روی نتایج و موفقیت ‌های فوق العاده کودک در ورزش. به هیچ عنوان ورزش نباید شغلی برای کودکان باشد، یا به آن ها تحمیل شود.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *