تمامی اخبار

لکنت زبان در کودکان و درمان آن

لکنت زبان در کودکان و درمان آن

لکنت زبان چیست؟ لکنت زبان در کودکان چگونه درمان می شود؟ درمان های خانگی لکنت زبان چیست؟ برای درمان لکنت زبان چه بید خورد؟ علل لکنت زبان چیست؟چه چیزی لکنت زبان را خطرناک می کند؟ در ادامه برای پاسخ به سوالات خود همراه سایت AMPK Toys باشید ؛

بیشتر از ۷۰ میلیون نفر در سراسر دنیا درگیر این اختلال هستند. تقریبا ۵ تا ۱۰ درصد کودکان در مقطعی از زندگی خود گرفتار لکنت زبان می ‎شوند و اغلب در عرض چند ماه یا چند سال مشکل آن ‎ها برطرف می ‎شود. مداخله به موقع می ‎تواند به کودکان در غلبه بر لکنت زبان کمک زیادی کند.

شایان به ذکر است که از هر ۴ کودک ۱ نفر این مشکل را تا بزرگسالی خواهد داشت.با وجود این که خیلی از روش ‎های درمانی جدید برای لکنت زبان به وجود آمده است، ولی روند درمان این مشکل همیشه دشوار و چالش برانگیز بوده است. چون یک وضعیت بسیار شخصی و روانی می باشد که به عوامل بیرونی و درونی زیادی بستگی دارد.

لکنت زبان در کودکان و درمان آن

لکنت زبان در کودکان چیست؟

لکنت زبان در کودکان 3 تا 5 سال ممکن است موقت و گذرا باشد. به گفته موسسه ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ، لکنت زبان یک اختلال گفتاری می باشد. لکنت زبان هنگامی اتفاق می افتد که گفتارعادی با تکرار یا کشیدن صداها یا کلمات خاص منقطع می شود.

لکنت زبان که مِن و مِن یا گرفتگی زبان نیز گفته می شود ، می تواند از نظر فرکانس و شدت از خفیف تا شدید متفاوت باشد. اغلب ، صحبت کردن در مقابل گروه یا صحبت کردن با تلفن می تواند موجب تشدید شرایط شود ، در حالی که خواندن یا آواز خواندن می تواند موجب کاهش لکنت زبان شود. استرس اغلب می تواند آن را بدتر کند. اغلب تلاش برای صحبت کردن با حالات بدن یا حرکات فیزیکی همراه می باشد.

علل لکنت زبان در کودکان

متخصصان به طور قطعی نمی دانند چه عواملی موجب لکنت زبان در کودکان می شود ، ولی بیشتر آن ها معتقدند که اختلال گفتاری در نتیجه عوامل گوناگونی رخ می دهد. این عوامل امکان دارد شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشند:

. ژنتیک:  بیشتر کارشناسان معتقدند که لکنت زبان دارای یک ریشه ژنتیکی می باشد. تقریبا شصت درصد از همه افرادی که لکنت زبان دارند یک عضو نزدیک خانواده آن ها نیز لکنت زبان داشته است.

. لکنت زبان رشدی:  بیشتر کودکان خردسال از 18 ماهگی تا 24 ماهگی که مهارت های گفتاری و زبانی خود را تقویت     می کنند مبتلا به لکنت زبان می شوند. این نوع لکنت زبان اغلب گذرا و موقتی می باشد.

لکنت زبان در کودکان و درمان آن

. عوامل عصبی : تحقیقات نشان داده اند تفاوت در پردازش اطلاعاتی است که مغز افرادی که لکنت زبان دارند با افرادی که اختلال گفتاری انجام می دهند. دربعضی موارد ، به نظر می رسد مشکلی در نحوه انتقال زبان از طریق مغز وجود دارد. دانشمندان به طور دقیق نمی دانند چرا این حالت اتفاق می افتد.

فاکتورهای خطر لکنت زبان در کودکان

. لکنت زبان در کودکان خانواده  :اگر یک یا چند نفر از اعضای خانواده کودک در بزرگسالی گرفتار لکنت زبان باشند ، کودک نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارد.

. لکنت زبان در کودکان سن : کودکانی که پیش از رسیدن به سن 3.5 سالگی لکنت زبان آن ها شروع  می شود ، احتمال بیشتری دارد که لکنت آن ها از بین برود.

. لکنت زبان در کودکان مدت زمان لکنت زبان : اگر لکنت زبان کودک شما بیشتر از 6 ماه طول بکشد ، بعید است که خود به خود از بین برود.

. لکنت زبان در کودکان جنسیت : پسرها سه تا چهار برابر بیشتر دختران لکنت زبان دارند.

. لکنت زبان در کودکان نقایص گفتاری و زبان : اگر کودک مشکلات دیگری در صحبت کردن و درک مطلب نیز داشته باشد ، احتمال کمی دارد که لکنتش با بزرگ شدن درمان شود. 

درمان لکنت زبان با گفتار درمانی

خیلی از خانواده ها علاقه ای به انجام گفتار درمانی برای کودکان مبتلا به لکنت زبان خود ندارند چون نمی خواهند خودآگاهی فرزند خود را درباره  اختلال گفتاری که دارد بیشتر کنند. کارشناسان معتقدند که اگر کودک شما بیشتر از 3 سال سن دارد و سه تا شش ماه می باشد که لکنت دارد ، احتمالاً باید به دنبال ارزیابی گفتار درمانی باشید.

این به این علت است که کودک دچار لکنت زبان شما ممکن است بیشتر از یک مشکل رشد موقتی داشته باشد. یک کارشناس گفتار درمانی را که در زمینه لکنت زبان تخصص دارد پیدا کنید. درمانگر می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا فرزند شما به مداخلات نیاز دارد یا خیر.

بیشتر کودکانی که دچار لکنت طولانی مدت هستند می توانند از گفتاردرمانی بهره مند شوند. در بعضی موارد ، مشکل به طور کامل برطرف شده و در موارد دیگر ، بسیار بهتر شده است. نتیجه نهایی جتی اگر دلخواه شما نباشد ، گفتاردرمانی موجب     می شود تا اعتماد به نفس فرزند شما را تقویت شود چون او یاد می گیرد چگونه لکنت زبان خود را مدیریت کند و مهارت های گفتاری اش را افزایش دهد.

نکاتی برای خانواده لکنت زبان در کوکان

خانواده ها می توانند تأثیر بسزایی در نحوه نگرش کودک به اختلال خود و احساس راحتی او در بیان احساساتش و شنیدن صحبت های اطرافیان داشته باشند. برای کمک به کودکان دچار لکنت زبان اقدامات زیر را می توانید انجام دهید:

لکنت زبان در کودکان و درمان آن

. تلاش کنید آرام و با حوصله با کودکان دچار لکنت زبان صحبت کنید. سایر بزرگسالان زندگی کودکان دچار لکنت زبان را نیز تشویق کنید که همین کار را انجام دهند.
. تلاش کنید فضایی آرام و ساکت در خانه داشته باشید.
. به صحبت های کودک توجه کنید ، نه به شیوه ای که آن ها را می گوید. این امر مستلزم کم کردن سرعت و توجه می باشد. . هنگامی که کودک با شما صحبت می کند ، بی حوصلگی یا عصبانیت از خود بروز ندهید.
. درخواست هایی مثل ، ” آهسته بگو ” ، یا ” میشه واضح تر بگی؟ ” را بیان نکنید.

. وقتی کودک شما در حال صحبت کردن می باشد سوالات و قطع کردن حرف های او را به کمترین میزان برسانید.
. هیچوقت توجه خود را به لکنت زبان یا سایر اختلالات گفتاری کودک جلب نکنید.
. تلاش کنید هر روز برای یک بار به تنهایی با کودک خود وقت بگذارید.

نکاتی برای خانواده لکنت زبان در کوکان

  • . آهسته و با مکث صحبت کردن را تمرین کنید
  • یکی از بهترین و موثرترین راه‌ ها برای جلوگیری از لکنت زبان این است که آهسته ‌تر صحبت کنید. عجله کردن برای بیان افکار ذهنی می ‎تواند باعث زیاد شدن سرعت گفتار یا مشکل در ابراز کلمات شود.
  • بنابراین همیشه پیش از شروع به صحبت کردن چند نفس عمیق بکشید و به‎ آرامی پیش بروید. اضافه کردن یک مکث کوتاه بین عبارات و جملات برای کمک به کم کردن سرعت گفتار واقعا کمک‎ بسزایی می کند. اجازه دهید اطرافیانتان بدانند که این کار را از روی عمد انجام می‎دهید و نسبت به شما کمی صبورتر باشند.
  • . از بیان کلماتی که محرک هستند دوری کنید       
  • اگرچه توصیه شد این درمان خانگی لکنت زبان برای کودکان استفاده نشود ، ولی بعضی از بزرگسالان ممکن است بخواهند از بیان کلمات خاصی که موجب لکنت زبان آن‎ ها می‎ شود دوری کنند. در این مورد، تهیه فهرستی از این کلمات محرک و یافتن جایگزین ‎هایی برای آن‎ ها می ‎تواند برای این افراد مفید باشد.
  • . با صدای بلند متن یک کتاب را بخوانیدپ

یکی از بهترین روش ها برای بهبود لکنت زبان، رو در رویی با این مشکل است. به‎همین‎ علت، توصیه می‎ شود که متنی را انتخاب کنید و آن را با بیشترین سرعتی که امکان دارد بخوانید. ممکن است که در ابتدا اشتباهات زیادی در تکلم داشته باشید  و چند کلمه را جا بیاندازید، ولی باید بدون توجه به کیفیت زبان یا تلفظ کلمات، تلاش خود را ادامه دهید.

لکنت زبان در کودکان و درمان آن

هر روز حداقل یک ساعت با صدای بلند از روی متن بخوانید. بدین‎ صورت، شما به بیان کلمات عادت خواهید کرد و وضعیت شما با توجه به صحبت ‎های روزمره نیز بهبود پیدا می کند.

نکاتی درباره درمان لکنت زبان کودکان در منزل

ازآنجایی ‎که درمان خانگی لکنت زبان کودکان به‎ راحتی بزرگسالان نیست و نیاز به حمایت خانواده ها دارد، در ادامه به نکاتی در این زمینه اشاره می کنیم :

. با دقت به حرف ‏های کودک خود گوش کنید.

.  تماس چشمی مناسب را با کودک برقرار کنید.

. از کامل کردن کلمات یا عبارات کودک اجتناب کنید.

. از قطع  کردن صحبت، اصلاح یا انتقاد از کودک دوری کنید.

. میزان استرس را در خانه به حداقل برسانید و محیطی آرامش بخش را برای کودک به وجود بیاورید، چون استرس می ‎تواند علائم لکنت زبان را بدتر کند.

. از قرار دادن کودک در موقعیت‌هایی که به او فشار روحی و استرس وارد می ‎شود یا او را مجبور به صحبت کردن در مقابل دیگران می‌ کند، دوری کنید.

چند خوراکی مفید برای بهبود لکنت زبان کودکان

. انگور فرنگی

. خرما

. کره

. بادام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *