اسباب بازی پسرانه, اسباب بازی دخترانه, تمامی اخبار

علت حسادت کودکان چیست؟

علت حسادت کودکان چیست؟

حسادت چیست و از کجا سرچشمه می گیرد؟ علت حسادت کودکان چیست؟ نشانه های حسادت در کودکان چیست؟ حسادت در دختران بیشتر از یا پسران؟ چگونه حسادت را در کودک خود از بین ببریم؟ چگونه حسادت کودک خود را کنترل کنیم؟ پیشامد حسادت در کودکان چیست؟ عواقب حسادت در کودکان چیست؟سن حسادت در کودکان چه سنی است؟

بیشتر کودکان نسبت به بیان کردن احساسات خود صریح و صادق می باشند. آن ها به آسانی حسادت ، عشق ، غم ، نفرت یا سایر احساسات خود را بروز می دهند. یکی از این احساسات همانطور که گفته شد حسادت است. حسادت در کودکان یک پدیده ی نسبتا متداول است. که بیشتر خانواده ها این احساس را در کودک خود می بینند.

خانواده هایی که صاحب دو یا چند کودک هستند بیشتر درباره حسادت بین کودکان تجربه دارند. حسادت از راه های گوناگونی می تواند بر روی کودکان تاثیر بگذارد. درنتیجه هنگامی که متوجه حس حسادت در کودکان شدید چه کاری باید بکنید؟  در این مقاله از سایت AMPK Toys درباره  دلایل حسادت در کودکان ، راه های کنترل حسادت در کودکان و سن حسادت در کودکان صحبت می کنیم .

حس حسادت چیست و از کجا منشا می گیرد؟       

هنگامی که کودکان متوجه کمبود محبت و توجه از طرف افراد مهم زندگیشان می شوند ، حس حسادت را تجربه می کنند. افراد مهم در زندگی کودکان پدر و مادر و خواهر و برادرهایشان هستند. کودکان به شدت بر روی مادرشان حساس هستند. شما می توانید برق حسادت را در چشمان کودک موقعی که متوجه می شود مادرش به او توجه کافی ندارد و حواسش به جای دیگری مانند برادر یا خواهر کوچکتر یا حتی یکی از افراد بستگان است ، ببینید.

علت حسادت کودکان چیست؟

حسادت یکی از چالش برانگیزترین و ناخوشایند ترین احساساتی می باشد که کودکان تجربه می کنند. این احساس به دنبال خود ترس از دست دادن یکی از افراد مهم زندگی را برای کودکان با معنی می کند یا موجب به وجود آمدن استرس و اضطراب از مهم نبودن و ارزش نداشتن، می شود. کودکان نسبت به کسی که توجه پدر و مادرشان را به خود جذب کرده ممکن است عصبانی و پرخاشگرانه رفتار کنند.

سن حسادت در کودکان چه سنی است؟

 حسادت در بیشتر کودکان بین 1 تا 3 ظهور می کند و بعضی می گویند در سه سالگی حسادت در کودکان به اوج خودش می رسد. حسادت در هر سن و هر انسانی امکان دارد به وجود بیاید و نمی توان برای آن سن مشخصی را تعیین کرد ولی طبق تحقیقات در سن دو تا پنج سالگی و به علاوه در سن بلوغ حسادت به اوج خود و شدیدترین مقدار ممکن می رسد.

 حسادت در دختران بیشتر است یا پسران؟

 دختران و زنان نسبت به پسران و مردان حسادت بیشتری را بروز می دهند. دختران به علت وابستگی های عاطفی که دارند بیشتر در معرض حسادت قرار دارند. طبق بررسی های انجام شده توسط روانشناسان دختران احتمال بیشتری دارد که حسادت را تجربه کنند.

علت حسادت کودکان چیست؟ 

علت حسادت در کودکان دلایل گوناگونی دارد. رفتار و دلایل گوناگونی می تواند موجب شود که کودک شما به” کودک حسودی ” تبدیل شود. بعضی از دلایل حسادت در کودکان که در زیر به آن ها اشاره کردیم :

1 . محبت و نوازش بیشتر از اندازه

همه خانواده از محبت کردن و نوازش کودک خود لذت می برند. ولی باید توجه داشته باشید اگر محبت و توجه به کودکتان فراتر از حد معمول و بیشتر از اندازه باشد ، کودک شما را به یک کودک حسود تبدیل می کند. زیرا کودکان با توجه و محبت زیاد شما احساس برتری نسبت به دیگران می کنند و خیال می کنند بالاتر از همه هستند . درنتیجه موقعی که کودک با فردی بهتر از خودش یا چیزی بهتر از آن چه که خود در اختیار داشته روبرو می شود ، احساس حسادت و ناامنی به او دست می دهد.

علت حسادت کودکان چیست؟

2 . مقایسه کودک با همسالان

این موضوع که شما کودکانتان را از نظر رشد ، رفتار و … با دیگر همسن و سالانشان مقایسه کنید امری طبیعی است. ولی حواستان باشد که کودکانتان از این مقایسه ها خبردار نشوند. اگر به طور مداوم کودکانتان را با خواهر یا برادر یا دوست هایشان مقایسه کنید ، نه تنها موجب ایجاد احساس رقابت ناسالم و اعتماد به نفس پایین کودکانتان می شوید بلکه حس حسادت در کودکانتان را نیز به وجود میاورید.

3 . نگرانی و محافظت بیش از حد از کودک

هر خانواده ای نگران سلامتی کودکش می باشد و همیشه تلاش می کنند او را در مقابل خطرات احتمالی محافظت کنند. ولی اگر  در محافظت از کودک و نگران او بودن زیاده روی شود ، کودک به طور ناخواسته آسیب می بیند. کودکی که همیشه تحت محافظت شدید پدر و مادر باشد اگر تنها بماند، احساس گمراهی و سردرگمی خواهد کرد. این احساسات موجب                  می شود به کودکانی که اعتماد به نفس بالاتری دارند و متکی به خودشان می باشند حس حسادت داشته باشد.                   

4 . خود محوری کودک

کودکان خودشان را مهم ترین عضو خانواده و جامعه می دانند و آن ها انتظار دارند تمام توجه و محبت اطرافیان فقط به طرف آن ها باشد. موقعی که کسی به کودک همانطور که انتظار دارد محبت نکند و به دیگری توجه کند کودک احساس حسادت      می کند.

نشانه های حسادت در کودکان چیست؟

اگر کودکتان یک یا چندتا از نشانه های زیر را دارا باشد ، شما دارای یک کودک حسود هستید.

 1 . کودک می خواهد بیش از حد خودمختار باشد

اگر کودک شما بخواهد بر روی همه مسئله ها و افراد تسلط کامل داشته باشد و اختیار همه امور و کارها با او باشد ، احساس حسادت در کودک به وجود می آید. او تمایلی به تقسیم خوراکی هایش، پول یا حتی محبت پدر و مادرش با دیگری ندارد و همه را صرفا برای خودش و مختص خودش می خواهد. این نگرش به مرور زمان موجب افسردگی کودک می شود.

 2 . کودک شما همیشه در حال مقایسه کردن است

یک کودک حسود مهارت ها و وسایل خود را با کودکان دیگر مقایسه می کند و وقتی که متوجه می شود نسبت به دیگران کمبودی دارد یا وسیله یا چیزی که بقیه کودکان دارند او ندارد، حس ناخوشایند و حسادت خود را نشان می دهد.

 3 . کودک حسود می خواهد با بد رفتاری توجه دیگران را جلب کند

اگر کودک شما به خواهر یا برادر کوچکتر خود حسادت می کند ، تمام سعی خود را برای جلب توجه شما می کند. بهترین راهی که برای جلب توجه به ذهن کودکان می رسد ، بدرفتاری می باشد. کودک کارهایی را انجام می دهد که شما را عصبانی و ناراحت می کند. تمام این سعی ها برای این می باشد که توجه شما را نسبت به خود جلب شود.

 4 . کودکی که حس حسادت دارد رفتار پرخاشگرانه از خود نشان می دهد

یک کودک حسود به شدت رفتار پرخاشگرانه و خشنی از خود بروز می دهد. همچنین امکان دارد کودک در کنار بد رفتاری و پرخاشگری نسبت به خواهر یا برادر و یا دوستانش، به آن ها آسیب نیز برساند. 

علت حسادت کودکان چیست؟

پیشامد حسادت در کودکان چیست؟

حسادت در کودکان از نظر روانشناختی یک احساس منفی و مخرب می باشد. درنتیجه احتمال می رود بر شخصیت کودک شما تاثیر منفی بگذارد. بعض از مشکلاتی که به علت حسادت در کودکان بوجود می آید :

. کودک شما عصبی و پرخاشگر می شود.

. امکان دارد کودک شما گوشه گیر و منزوی شود.

 . کودک شما به یک قلدر و زورگو تبدیل شود.

 . حسادت موجب کاهش عزت نفس کودک شما می شود.

 . حسادت موجب اختلال در خواب و بی اشتهایی کودک شما می شود.

 . حسادت موجب به وجود آمدن مشکلات عصبی مثل لکنت، تیک عصبی و … در کودک شما می شود.

چطور حسادت در کودکان را کنترل کنیم؟

راه حل از بین بردن حسادت در کودکان و برخورد با حسادت آن ها باید مناسب باشد تا تاثیر مثبتی در کنترل حسادت داشته باشد. با حسادت باید به صورت مناسب برخورد کرد تا تأثیر نامطلوبی بر کودکتان نداشته باشد. در ادامه چند راه برای مقابله با حسادت در کودکان را ذکر کردیم:

  1 . به حرف کودکتان گوش دهید

حسادت یک مشکل سطحی و ساده نیست و متاسفانه ریشه ای می باشد. برای کودک خود تایم بذارید ، با او خود صحبت کنید و به نگرانی ها و علل او که موجب چنین رفتاری شده است گوش کنید. گوش دادن به ترس‌ها ، نگرانی ‌های کودکتان به او کمک می کند تا بر حس حسادت خود چیره شود.

علت حسادت کودکان چیست؟

2 . احساسات منفی او را به احساسات مثبت تبدیل کنید

به کودک خود کمک کنید تا احساسات منفی خود را کنار بگذارد برای مثال اگر خواهر یا برادر یا دوستش در تحصیل بهتر از او می باشد ، باید کودکتان را حمایت کنید تا بیشتر درس بخواند و سعی کند که نمرات بهتری بگیرد تا این که با افرادی که درسشان بهتر از او است ، رفتار بدی از خود نشان دهد.

3 . کودک خود را سرزنش نکنید

کودکتان را به علت حس حسادتش به خواهر یا برادر کوچکتر سرزنش و تنبیه نکنید. توجه داشته باشید که کودک شما در حال سپری کردن یک موقعیت عاطفی چالش برانگیز و دشوار می باشد و برای مقابله با این احساس به کمک و حمایت شما احتیاج دارد.

 4 . به کودکتان یاد بدهید که وسایلش را با دیگران به اشتراک بگذارد

به کودکتان یاد بدهید که وسایل خود را با بقیه کودکان به اشتراک بگذارد ، یا خوراکی خود را با آن ها تقسیم کند. این کار موجب می شود که کودک شما هم دوست پیدا کند و هم به از بین بردن حس حسادتش کمک می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *