عروسک, اسباب بازی پسرانه, اسباب بازی دخترانه

عفونت ریه در کودکان یا پنومونی

عفونت ریه در کودکان یا پنومونی

عفونت ریه در کودکان چیست ؟ پنومونی چیست؟ علت به وجود آمدن عفونت ریه چیست؟ درمان عفونت ریه چیست؟ علائم عفونت ریه در کودکان چیست؟ راه های پیشگیری از عفونت ریه چیست؟ پنومونی یا عفونت ریه خاموش چیست؟ آیا عفونت ریه مسری می باشد؟ انواع پنومونی چیست؟ واکسن برای پنومونی یا عفونت ریه وجود دارد؟ انواع واکسن برای جلوگیری از عفونت ریه چیست؟برای پاسخ به این سوالات با سایت AMPK Toys همراه باشید؛

بیماری پنومونی یا عفونت ریه چیست؟

پنومونی یا عفونت ریه توسط باکتری، ویروس ها و قارچ ایجاد می شوند. این بیماری با ایجاد التهاب و  تورم در بافت ریه‌ها موجب جمع شدن چرک و مایعات  در آن ناحیه می‌ شود.

آیا عفونت ریه یا پنومونی مسری است؟     

                                                                                                           
میکروب ‌هایی که موجب ایجاد پنومونی می‌ شوند مسری هستند. این به این معناست که می ‌توانند از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کنند. هر دو عفونت ریه ویروسی و باکتریایی می ‌توانند از طریق استنشاق قطرات موجود در هوا که ناشی از عطسه یا سرفه فرد مبتلا شده یا ناقل هستند به دیگران سرایت کنند. به علاوه با تماس با سطوح یا وسایل آلوده به باکتری‌ ها یا ویروس‌ های عامل پنومونی ، می ‌توانید مبتلا شوید.

ممکن است بیماری پنومونی قارچی را از محیط بگیرید. با این اوصاف، از فردی به فرد دیگر منتقل نمی ‌شود. همه این ‌ها به این معناست که برای درمان عفونت ریه باید اول پیشگیری کرد و این کار با رعایت بهداشت ممکن است.

عفونت ریه در کودکان یا پنومونی

علائم ذات الریه خاموش چیست؟

پنومونی خاموش همان عفونت ریه پیاده‌ روی می باشد که بدون علائم در بعضی افراد به وجود می آید. این نوع پنومونی با علائم بسیار ضعیف بروز پیدا می‌ کند و اغلب برای مدت طولانی بدون تشخیص و درمان باقی خواهد می مانند. نشانه‌ های پنومونی خاموش یا بدون علامت :

  • . تب
  • . خستگی
  • . تنگی نفس
  • . سرفه خفیف
  • . درد در قفسه سینه

انواع ذات الریه

عفونت ریه با در نظر گرفتن عامل بیماری ‌زا و نحوه ابتلای شما دسته‌بندی می ‌شود که شامل موارد زیر می شود :

 1 . پنومونی اکتسابی بیمارستانی (HAP)

این نوع پنومونی باکتریایی در مدت بستری در بیمارستان به وجود می ‌آید و می ‌تواند جدی‌تر از انواع دیگر باشد، چون    باکتری ‌های موجود امکان دارد در برابر آنتی‌بیوتیک‌ ها مقاوم‌ تر باشند.

2 . پنومونی اکتسابی از جامعه (CAP)

پنومونی اکتسابی از جامعه (CAP) به عفونت ریه ای که در خارج از یک مکان پزشکی به وجود می ‌آید، اشاره می کند.

3 . پنومونی ناشی از ونتیلاتور (تهویه (VAP)

 اگر در بیمارستان در بخش (ICU) بستری هستید و برای تنفس به دستگاه نیاز دارید در معرض این بیماری خواهید بود.

4 . پنومونی آسپیراسیون

هنگامی که غذای جامد، مایعات، آب دهان یا استفراغ اشتباهی وارد نای ( مجاری تنفسی )شود و به ریه‌ ها برسد، اگر نتوانید با سرفه آن را خارج کنید موجب بروز عفونت خواهد شد.

5 . پنومونی مرتبط با مراقبت های بهداشتی  (HCAP)

اگر به مدت طولانی در درمانگاه ها یا کلینیک های سرپایی مثل خانه سالمندان اقامت دارید احتمال بروز ذات الریه مثل نوع اکتسابی در بیمارستان وجود دارد.

عفونت ریه در کودکان یا پنومونی

عفونت ریه در کودکان ریه یا پنومونی

بهترین راه برای پیشگیری از این بیماری واکسینه شدن در برابر ویروس‌ ها و باکتری ‌ها می باشد. در ادامه با واکسن‌ های مناسب برای پنومونی یا عفونت ریه آشنا می ‌شوید :

واکسن ‌های پنوموکوک  (باکتری ) : پره ونار13  (Prevnar 13 ) و واکسن پنوموواکس 23 (Pneumovax 23) 

واکسیناسیون علیه ویروس ‌ها : واکسن کوید -19 و آنفولانزا

واکسن ‌های دوران کودکی : واکسن‌های چند گانه ( پنج گانه و سه گانه )

سایر رو‌ش‌های جلوگیری از پنومونی عبارتند از:

  • . ترک سیگار و دخانیات
  • . رعایت رژیم غذایی  و مصرف غداهای سالم حاوی سبزیجات
  • . اجتناب از نزدیک شدن به  افراد مبتلا به سرماخوردگی، آفولانزا و کوید-19
  • . شست و شوی کامل دست ها پیش از غذا خودن و پس از استفاده سرویس بهداشتی

عفونت ریه کودکان چیست؟

 عفونت ریه یا پنومونی  به التهاب بافت ریه همراه با تراکم آلوئولی گفته می شود . پنومونی یا عفونت ریه یکی از شایع ترین علل مرگ و میر کودکان در کشورهای در حال توسعه می باشد.

عفونت ریه در اثر ارگانیسم های گوناگون مثل ویروس، باکتری و قارچ ایجاد می شود .شایع ترین علت در کودکان عفونت های ویروسی می باشد و عفونت های باکتریای ۱۰ تا ۳۰ درصد را شامل می شود. به علاوه عفونت ریه به علت استنشاق مواد شیمیایی و مواد حساسیت زا نیز ممکن است ایجاد شود.

عفونت ریه در کودکان یا پنومونی

علل عفونت ریه یا پنومونی کودکان :

راه انتقال عفونت از طریق جریان خون به ریه ها است اما معمولا توسط قطرات تنفسی به ریه ها هم منتقل می شود و منبع این جرم ها افراد مبتلا یا ناقلی  هستند که با سرفه و عطسه کردن موجب انتشار جرم ها در هوای تنفسی می شوند.

اغلب این نوع عفونت از طریق پرندگان و یا عفونت های بیمارستانی نیز منتقل می شود. علت های عفونت ریه می تواند باکتری، ویروس و یا قارچ باشد. انگل ها نیز موجب این عفونت ها می شوند.

عفونت باکتریایی از همه عفونت ها بیشتر می باشد. این عفونت های ریوی توسط آنتی بیوتیک ها درمان می شوند. عفونت های باکتریایی باعث سوزش پوست می شوند.

علائم عفونت ریه یا پنومونی در کودکان :

عفونت ریه یا پنومونی بسته به عامل ایجاد کننده می تواند علائم گوناگونی داشته باشد : تب، درد قفسه سینه، سرفه، کاهش اشتها و ضعف از علائم اصلی این بیماری هستند.

سرفه اول ممکن است خشک باشد ولی یک تا ۲ روز بعد سرفه همراه با خلط خواهد شد.

خلط اغلب زرد رنگ است و ممکن است رگه های خونی نیز داشته باشد یا نارنجی رنگ باشد.

تنفس سریع و سطحی به گونه ای که ممکن است بیمار به نفس نفس زدن بیفتد.

بیماری ریوی ممکن است تنها در اثر سرماخوردگی پدید بیاید و یا به صورت عوارض برخی از بیماری ها بروز کند.

درمان عفونت ریه یا پنومونی در کودکان :

در صورت درمان سرپایی می توان از آنتی بیوتیک های خوراکی استفاده کرد ولی در صورت بستری فرد باید از  آنتی بیوتیک های تزریقی استفاده کند. فیزیوتراپی قفسه سینه، بخور، استفاده از داروهای برم هگزین یا گایافنزین ، تجویز مسکن و تب بر و تجویز اکسیژن  از دیگر روش های درمانی این بیماری عفونی هستند.

استفاده از داروهایی گیاهی مثل آویشن، سیر، پیاز، کدوحلوایی، آب هویچ و جوشانده انجیر و برگ کرفس  برای کمک به درمان نیز توصیه می شود.

واکسیناسیون در کاهش بروز علل قابل پیشگیری تاثیر زیادی دارد بنابراین به واکسینه کردن کودکان بیشتر توصیه می شود. در صورتی که کودک به سرماخوردگی و یا سایر عفونت های تنفسی مبتلا شده است باید نکات بهداشتی رعایت گردد تا از انتقال عوامل بیماری زا به افراد مستعد این بیماری پیشگیری شود.

عفونت ریه در کودکان یا پنومونی

مراقبت از کودکان مبتلا به عفونت ریه در خانه :


–  در طول مدت بیماری و پس از آن با زیاد کردن تعداد وعده های غذایی از عقب ماندن رشد کودک جلوگیری کنید. بهتراست از غذاهایی مثل سوپ ، آش، فرنی و…که احتیاج به جویدن ندارند، استفاده کنید.

 – در طول مدت درمان و تا حاصل شدن بهبودی کامل از دادن مواد غذایی مثل موز، شیرینی و شکلات، آجیل و دانه های روغنی، آب میوه های صنعتی و کمپوت که موجب تحریک سرفه و افزایش درد قفسه سینه می شوند، خودداری کنید.

 – از مصرف غذاهای سرخ شده، پر ادویه و محرک برای کودکان خودداری کنید.

–  کودک باید رژیم غذایی در حد تحمل و مورد علاقه خود را داشته باشد و مایعات کافی مصرف نماید.

 – فعالیت های کودک باید مناسب با سطح تحمل و سن او باشد به گونه ای که با استراحت کودک تداخل پیدا نکند.

– با استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا با  بخورگرم رطوبت کافی را برای تنفس راحت تر کودک فراهم کنید.

–  امکان دارد کودک برای چند هفته بعد از درمان موفقیت آمیز، عفونت ریوی، احساس خستگی،کوتاهی تنفس و سرفه های آزار دهنده و طولانی مدت را داشته باشد که طبیعی است .

–  جهت خفیف شدن درد سینه می توانید ازیک بالشتک ساده یا کمپرس گرم بر روی قفسه سینه استفاده کنید.

از تماس و استنشاق موارد زیر توسط کودک پیشگیری کنید :

مواردی مثل بوی سیگار، حشره کش ها، اسپری خوش بو کننده و وایتکس و شیشه شوی، عطر گل ها و گیاهان به خصوص در فصل بهار و موقع گرده افشانی گیاهان، اسپند،  رطوبت و … (تا زمان بهبودی کامل)

–  هیچ وقت سرخود دارو به خصوص آنتی بیوتیک و داروهای کورتون دار به کودک ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *