تمامی اخبار, اسباب بازی پسرانه, اسباب بازی دخترانه

سرگرمی و بازی های قدیمی

سرگرمی و بازی های قدیمی

سرگرمی و بازی های قدیمی چه چیزهایی هستند ؟

بازی های قدیمی چگونه انجام می شوند ؟ انواع بازی ها و سرگرمی های قدیمی ؟ چه بازی هایی را می توان بدون گوشی و اینترنت انجام داد؟

آیا به این موضوع فکر کرده اید، در زمان قدیم که خبری از گوشی، بازی‌های ویدیویی و فکری نبود، چگونه کودکان اوقات فراغت خود را می گذراندند؟ سرگرمی کودکان دیروزی با امروزی کمی متفاوت است، آن ها وقتی دور هم جمع می‌شدند چند تا بازی هیجانی را انتخاب و بازی می‌کردند.

در جهان امروز شاید کمتر کسی باشد که این بازی های قدیمی را انجام دهد. در این مقاله از سایت AMPK Toys قصد داریم برای تازه کردن خاطرات قدیمی به معرفی چند بازی قدیمی در خانه اشاره کنیم تا هم شما این بازی‌ها را بهتر بشناسید و هم خاطرات قدیمی و جدید تک‌ تک شما زنده شود. به علاوه به شما می‌گوییم که برای انجام هر بازی نیاز به چه لوازمی دارید و چگونه می‌توانید آن را انجام دهید.

انواع بازی های قدیمی

وقتی به تعطیلات عید نزدیک می‌شویم شاید خیلی از ماها در خانه ماندن را به مسافرت ترجیح بدهیم. ولی می‌توانیم تعطیلات عیدمان را با انجام سرگرمی بازی های قدیمی به بهترین نحو بگذارنیم. 

سرگرمی و بازی های قدیمی

1. بازی دوز؛ ساده ولی هیجان‌انگیز

یکی از سرگرمی ها و بازی های قدیمی، دوز است. این بازی هنوز که هنوز است یک بازی دوستداشتنی در بین تمامی گروه های سنی می باشد. ولی نگران نباشید حتی اگر روش انجام این بازی را نمی دانید، می‌توانید همین‌ جا آن را یاد بگیرید و با اطرافیانتان انجامش دهید.

2. بازی هپ‌            

هپ‌ یکی از بازی های قدیمی است که هرچقدر تعداد اعضای بازی بیشتر باشد، بازی هیجان‌انگیز‌تر است. این بازی فقط یک قانون ساده دارد و آن هم چیزی جز اینکه هر کسی که به مضرب ۵ برسد باید به جای اعداد ۵، ۱۰، ۱۵ و … هپ بگوید در غیر این صورت می بازد و از بازی حذف می‌شود.

3. منچ 

منچ یکی از بازی های قدیمی کشور آلمان می باشد که از سال ۱۹۱۴ میلادی تا الان توانسته طرفدار زیادی در بین مردم ایران و جهان پیدا کند. این بازی برای اولین بار توسط فردی  به نام یوزف فریدریش اشمیت ساخته شد. نام اصلی بازی به زبان آلمانی  (Mensch ärgere Dich nicht )می باشد .

قوانین بازی منچ که باید رعایت کنید :

. در این بازی باید عدد ۶ بیاورید تا بتوانید یکی از مهره‌های خود را وارد بازی کنید.

. باید یک بار دیگر تاس بیندازید تا بتوانید رو به جلو حرکت کنید.

. در هر خانه تنها یک مهره قرار می‌گیرید در نتیجه اگر بازیکنی وارد این خانه شود، می‌تواند مهره شما را بزند و مهره خودش را در آن خانه قرار دهد.

. چنانچه مهره شما از بازی حذف شد، دوباره باید عدد ۶ بیاورید تا بتوانید وارد بازی شوید و روند قبل را طی کنید.

سرگرمی و بازی های قدیمی

4. بازی اسم و فامیل

اسم و فامیل یکی دیگر از بازی‌ های قدیمی می باشد که طرفداران زیادی دارد. برای انجام این بازی حداقل به ۲ نفر نیاز داریم. کسی در این بازی برنده می‌شود که سرعت‌ و اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد. چند قانون کلی برای انجام این بازی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم.

برای انجام این بازی باید  مراحل زیر را به ترتیب انجام دهیم:

– اول یک کاغذ و خودکار یا مداد به تمام افراد می دهیم.

– باید یک جدول که دارای اسم، فامیل، میوه، غذا، ماشین، حیوان، رنگ، اشیا و امتیاز است را بکشیم.

– بعد یکی از بازیکنان یک حرف الفبا را بلند اعلام می‌کند.

– بازی وقتی تمام می‌شود که یکی از بازیکنان استپ بگوید.

– بعد از تمام شدن این مرحله وقت شمارش امتیاز‌ها است.

– کسی که بتواند تمام ستون‌های جدول را به درستی پر کند، برنده بازی می باشد.

قانون های بازی اسم و فامیل که باید بدانیم ؛

. اگر بازیکنی یک ستون را ننویسد یا کلمه‌ غلطی را بنویسد، صفر امتیاز می‌گیرد و بقیه بازیکن ها ۲۰ امتیاز می‌گیرند.

. اگر همه بازیکن ها یا حداقل ۲ نفر از آن ها یک کلمه یکسان را بنویسند، ۵ امتیاز می‌گیرند.

بازی های قدیمی که می توان در فضای آزاد انجام داد ؛

گاهی وقت ها محیط خانه برای اکودکان خسته‌کننده می شود  و چه خوب است که این زمان‌ها بازی های قدیمی  را بشناسیم و برای بچه‌ها روند بازی را توضیح دهیم. در این قسمت می‌خواهیم به بازی های قدیمی دهه ۵۰، ۶۰ اشاره کنیم که سر کودکان را ساعت‌ها گرم می‌کنند.

سرگرمی و بازی های قدیمی

1. استپ هوایی؛ قدیمی ولی سرگرم کننده 

ازسرگرمی ها و بازی های قدیمی  می‌توانیم به استپ هوایی اشاره کنیم. این بازی سن‌و‌سال مشخصی ندارد و برای هر سنی می تواند جذاب باشد.

برای انجام این بازی نیاز می باشد تا مراحل زیر را به ترتیب انجام دهیم:

. اول تمام بازیکنان دور هم جمع می‌شوند و یک نفر به‌عنوان شروع‌ کننده بازی انتخاب می‌شود.

. شروع کننده بازی باید توپ را به هوا پرتاپ کند و در این بین اسم یکی از بازیکنان را صدا بزند.

. اگر بازیکن دوم پیش از برخورد توپ با زمین به آن برسد، می‌تواند دوباره آن را به هوا بیندازد و نام بازیکن دیگر را صدا بزند. در غیر این صورت باید تلاش کند در سریع‌ترین زمان به توپ برسد و بلند استپ بگوید تا همه بازیکنان در جای خود ثابت بمانند.

. بعد باید توپ را به سمت یکی از بازیکنان پرتاب کند، اگر توپ به او برخورد کند، امتیاز منفی می‌گیرد و باید در دست بعدی بازی را شروع کند. در غیر این صورت امتیاز منفی می‌گیرد.          

2. تیله بازی هیجان انگیز و قدیمی

یکی دیگر ازسرگرمی ها و بازی های قدیمی، تیله بازی می باشد که طرفداران زیادی در بین پسربچه‌ها دارد. در این بازی باید تعدادی تیله را در فاصله کمی روی زمین بچینید و بعد  با یک تیله سعی کنید تا همه مهره‌ها را از زمین خارج کنید. نکته جالبی که  باید بدانید مردم شهرها یا کشورهای دیگر این بازی را با نام‌های دیگر می‌شناسند. برای مثال در کشور افغانستان به این بازی، گوله بازی گفته می شود.

سرگرمی و بازی های قدیمی

3. قایم موشک بازی

قایم موشک بازی یکی دیگر از بازی ‌های قدیمی می باشد که هنوز هم در بین کودکان طرفدار دارد. هرچقدر تعداد بازیکن ها بیشتر باشد، بازی مفرح تر و هیجان‌انگیزتر می شود. در این بازی بازیکن ها فقط ۱۰ ثانیه فرصت دارند تا در جایی قایم شوند و کسی که چشم گذاشته باید جای تمام بازیکن ها را پیدا کند.

4. بازی هفت سنگ

بازی هفت سنگ یکی از بازی ‌های قدیمی می باشد که به صورت گروهی انجام می‌شود. در شروع بازی همه بازیکنان به دو گروه مساوی تقسیم می‌شوند. هدف از انجام این بازی انداختن سنگ‌ها روی زمین توسط توپ در فاصله معین می باشد. در بازی هیجان انگیز هفت‌ سنگ باید سرعت‌ بالایی داشته باشیم و به علاوه با انجام کار گروهی برنده بازی خواهیم شد.

دستورالعمل  انجام بازی هفت سنگ :

. اول ۷ سنگ را از بزرگ به کوچک روی هم قرار می دهیم.

. یکی از گروه‌ها در فاصله کوتاهی از هفت سنگ قرار می گیرد و سعی می‌کند تا همه سنگ ها را روی زمین بیندازد.

. اگر بازیکنان گروه اول نتوانند همه سنگ‌ها را روی زمین بریزند باید جایشان را با گروه دوم تعویض کنند.
در غیر این صورت بازیکنان گروه دوم با توپ به دنبال بازیکنان دسته اول می‌دوند و تلاش می‌کنند تا آن ها را از بازی حذف کنند.

5. بازی جذاب تخم مرغ گندیده

تخم‌مرغ گندیده از دیگر بازی ها و سرگرمی‌های مهیج قدیمی می باشد که حداقل دارای تعداد نفرات ۶ نفر به بالا می باشد که سرعت عمل بالایی را نیاز دارد. در این بازی چند نفر دور هم نشسته  و یک نفر را به‌عنوان گرگ انتخاب می‌نمایند،بعد در این بازی که یکی از از بهترین بازی های قدیمی می باشد، گرگ به دور افراد قدم می‌زند و شعر “تخم‌مرغ گندیده، آفتاب به اون تابیده” را می‌خواند. در این زمان باید یکی از افراد را به‌طور تصادفی انتخاب کند، بعد فرد انتخاب‌ شده باید گرگ را بگیرد و اجازه ندهد که او در جای خالی او بنشیند.

6. طناب بازی شمع ، گل ، پروانه

یکی دیگر از سرگرمی ها و بازی های قدیمی ، بازی “شمع، گل، پروانه” می باشد. در این بازی مهیج، اول باید یک طناب بلند تهیه شود و دو نفر، دو طرف طناب را بگیرند. یک نفر در وسط می‌ایستد و باید موقعی که طناب بلند می‌شود، بتواند از روی آن بپرد. در زمان بازی، شعر “شمع، گل، پروانه / اسم بازیکن، اسم بازیکن، افسانه” را می‌خوانند. فردی که در وسط قرار گرفته، اگر روی اسم هر بازیکن نتواند بپرد، باید جای خود را به او عوض کند.

سرگرمی و بازی های قدیمی

7. بازی قدیمی گردو ، شکستم

یکی از ساده‌ترین و در عین حال چالش‌برانگیزترین بازی های قدیمی، بازی سرگرم کننده “گردو، شکستم” می باشد ؛  یک بازی دونفره که موجب افزایش تعادل در بازیکنان می‌شود. این بازی معمولا در بین کودکان محبوبیت دارد و در آخر، هیجان به جایی می‌رسد که امکان دارد  موجب کشمکشی دوستانه و سرگرم کننده شود.

در بازی گردو، شکستم، به‌عنوان یکی از بازی های قدیمی، یک خط طولی انتخاب می‌شود و دو بازیکن در ابتدا و انتهای خط قرار می‌گیرند. هر بازیکن یک پا رو به نوبت جلو می‌آورد و همزمان می‌گوید: گردو، و بازیکن مقابل نیز با انجام عملی مانند بازیکن رو به رو می‌گوید: شکستم این عمل قدم به قدم تا جایی جلو می‌رود که پای شرکت‌کنندگان بهم می‌رسد و مشخص خواهد شد کدام یک پای دیگری را لگد خواهند کرد و به‌عنوان برنده بازی شناخته می‌شود.

8. بازی خاطره انگیزه لی لی

بازی لی لی از بازی های بومی ایران است که مربوط به  استان اردبیل می باشد که با نام‌هایی مانند ، اِکر دوکِر و جیزیق نیز شناخته می‌شود. در این از بازی، استقامت پا و هماهنگی حرکات بدن افزایش پیدا می کند و تعداد افراد مورد نیاز برای آن، حداقل ۳ نفر می باشد.

در لی لی اول باید هشت خانه به شکل مکعب مربع باز شده در سایز بزرگ کشیده شود و به ترتیب، هر یک از افراد، یک سنگ را در خانه شماره یک و الی آخر بیندازند و تلاش کنند  که از خطوط نگذرند.

در پایان بازی‌ های قدیمی دیگری مثل یک‌قول‌-دوقول، وسطی، زو، شاه، دزد و وزیر، تاپ تاپ خمیر، سنگ، کاغذ و قیچی، بالابلندی، عمو زنجیر باف، گل یا پوچ، گرگم به هوا و طناب بازی وجود دارند که شما می‌توانید این بازی‌ها را به همراه کودکان و اعضای خانواده خود در محیط خانه یا فضای آزاد انجام دهید و سرگرم شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *