تمامی اخبار, اسباب بازی پسرانه, اسباب بازی دخترانه

دلیل محبوب بودن لگو

دلیل محبوب بودن لگو

چرا دلیل محبوب بودن لگو ؟ ایده ابتدایی لگو از کجا نشات گرفته است؟ محصولات دیگر شرکت لگو چیست؟ ایده اولیه لگو از کجا پیدا شده است؟

امروزه همه ما با اسباب بازی لگو ، امپراطوری بلوک ها و شخصیت های رنگارنگ هیجان انگیز آشنا هستیم و آن ها را دوست داریم. علی الخصوص اگر کودکی در خانه داشته باشیم یا حتی خود ما دارای کودک درون فعالی باشیم. اسباب بازی های لگو دوست داشتنی این کمپانی ،  فراتر از سن ، نژاد ، وضعیت اقتصادی و علایق مختلف حرکت کرده‌ و تمام سعی خود را کرده تا در عرصه ی جذب مشتری بدون رقیب بماند.

ایده ابتدایی لگو از کجا نشات گرفته است؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید طراحی اولیه بلوک های آجری لگو و ساخت آن به صورت قطعات پلاستیکی کار شرکت لگو نبوده است و بعضی حتی اعتقاد دارند اوله کرک کریستانس ، موسس لگو، ایده اولیه آن را از تولیدات کیدی کرفت  که یک کارخانه ی نوپای انگلیسی بوده ، دزدیده است!

بررسی شواهد نشان می ‏دهد که روند ثبت پتنت شرکت لگو، از سال ۱۹۵۸ آغاز شده است. در آن سال پسر اوله ، گودتفرد کرک ، نخستین پتنت خود را ثبت کرد. این در حالی می باشد که بلوک های ساختمانی لگو از سال ۱۹۴۷، به معنای دیگر یعنی از سالی که استفاده از پلاستیک در وسایل توسط دولت دانمارک مجاز شد ، تولید شده است.

دلیل محبوب بودن لگو

شواهد اینطور نشان می دهند که مخترعی انگلیسی به نام هیلاری هری فیشر پیج که موسس شرکت کیدی کرفت بود است ، چندین پتنت ، حتی در موقعی که اوله کریستانس، ساخت اسباب بازی شخصیت کارتونی با پلاستیک به ذهنش نرسیده بود، در مورد بلوک های آجری دارد. اولین پتنت هری فیشر در سال ۱۹۳۹ در کشور انگلستان به ثبت رسیده است. اشکال این پتنت بلوک های ساختنی به صورت مکعب های تو خالی طراحی شده بودند. بر روی هرکدام از این مکعب های تو خالی ، چندتا برجستگی با فاصله های منظم قرار گرفته بود.

این برجستگی ها برای قفل شدن بلوک ها و عدم جابه جایی آن ها پس از قرار گیری روی یک دیگر به وجود آمده بودند.هری فیشر این بلوک ها را بلوک های ساختمانی که درهم قفل می شوند نامگذاری کرده بود.

داستان به وجود آمدن اسباب بازی محبوب و پرطرفدار لگو

شاید برای شما نیز جالب باشد که کمپانی بزرگ دانمارکی لگو که امروزه  حدود ۲۰ هزار نفر کارمند دارد ،  کار خود را از یک کارگاه کوچک نجاری حدود صد سال پیش آغاز کرده است. داستان این برند دوست داشتنی در یکی از شهر های دانمارک به نام بیلوند شروع شده است. در سال ۱۹۱۶ میلادی ، ( اوله کرک کریستیانسن ) که می خواست مستقل برای خود کار کند ، یک کارگاه کوچک نجاری خرید و فعالیت حرفه ‌ای خود را در زمینه تولید مبلمان و لوازم خانه شروع کرد. ولی بخت با اوله کرک کریستیانسن چندان یار نبود.

زیرا ؛ این کارگاه در یک آتش سوزی در سال ۱۹۲۴ میلادی در آتش سوخت و اوله کرک مجبور شد برای درآوردن خرج خانواده اش چاره ای پیدا کند. اوله به کمک وام و قرض از دوستان و آشنایان ، کارگاه دیگری ساخت و از آن جا که بحران اقتصادی در آن سال ها گریبان گیر کشورها شده بود ، محصولات اوله کرک چندان فروشی نداشتند و به اجبار شروع به ساخت بعضی محصولات کوچک تر که برای مردم کارایی داشتند کرد ،  محصولاتی مانند ؛ نردبان های کوچک چوبی و میزهای اتو .

 در کنار این وسایل ، به علت علاقه خودش ، ساخت اسباب بازی با قطعات باقی مانده چوبی هم در برنامه کارگاه کوچکش قرار گرفت.

محصولات کارگاه اوله ، مخصوصا اسباب بازی های چوبی ساخت اوله ، در آن دوران سخت اقتصادی فروش خوبی نداشتند ، اما او همچنان به کار تولید اسباب بازی های چوبی ادامه داد. برای این که کارگاه خود را به نام شرکت در مسیر جدیدی از تولید اسباب بازی قرار دهد ، نام تجاری (  ( LEGO، که برگرفته از جمله دانمارکی leg godt ) ) به معنی “ خوب بازی کن ”            می باشد را برای ادامه فعالیت شرکت خود در این مسیر انتخاب کرد.

دلیل محبوب بودن لگو

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بعد ها  ، مدیران این کمپانی متوجه معنای مخفی دیگری در نام لگو شدند. لگو ( Lego ) عبارتی در زبان لاتین نیز هست که ترجمه آزاد آن چیزی مانند « من کنار هم می‌چینم » می باشد.

اوله اگرچه نجار خوبی بود و در ساخت نردبان و میز اتوهای چوبی با کیفیت حرفه ای بود و بسیار مهارت داشت ، ولی ساخت اسباب بازی ‏های چوبی اوله  که با دقتی مثال زدنی ساخته و با کیفیت فوق العاده ای تولید می شدند، اوله را به یک سازنده اسباب بازی بدون رقیب و نمونه تبدیل کرد. دستیار اصلی اوله کرک پسر او، به نام گودتفرد بود که از سن ۱۲ سالگی در کنار پدرش کار می کرد.

با فروش بیشتر محصولات کارگاه ، تعداد کارکنان اوله به ۷ نفر رسید. این 7 نفر همگی نجارهای ماهری بودند که از به وجود آوردن اسباب بازی های جدید لذت می بردند. شعار اولیه کریستانسن هم این بود “ فقط بهترین است که ارزش دارد ”.  این شعار را پسراوله ، گوتفرد بر روی یک تخته نوشت و روی دیوار بالای در محل کار کارکنان آویزان کرد.

محصولات لگو در سال های ابتدایی فعالیت

  اسباب بازی های چوبی او مثل کشتی و حیوانات و ماشین در همه کشور دانمارک به خاطر کیفیت خوب خود شناخته شدند. پرفروش ترین محصولات اوله در آن زمان ، یک اردک چوبی بود که موقعی که با نخ به جلو کشیده می شد ، منقارش باز و بسته می شد. 

شرکت اوله تازه پا گرفته بود که جنگ جهانی دوم ، برای این شرکت بحرانی دیگر را رقم زد. در سال ۱۹۴۲، کشور دانمارک تحت سلطه کشور آلمان درآمد و در همان موقع آتش سوزی دیگری گریبان گیر کارخانه ی اوله شد. پس از تمام شدن جنگ ، او همچنان در مسیر هدف خود یعنی تولید اسباب بازی گام برداشت و درصدد افزایش تولید محصولات خود بود.

پس از جنگ جهانی دوم ، استفاده از پلاستیک در خیلی از کارخانه های دنیا رونق پیدا کرد. ولی به علت این که متریال اولیه تولید پلاستیک در کشور دانمارک وجود نداشت ، کشور دانمارک استفاده تجاری از متریال پلاستیکی را ممنوع اعلام کرده بود.

با وجود  این ممنوعیت ، اوله کرک در نمایشگاهی ، یک دستگاه قالب ریزی با تزریق پلاستیک توجه اش را جلب کرد و در سال ۱۹۴۶ آن را خریداری کرد. در سال ۱۹۴۷، ممنوعیت استفاده از متریال پلاستیکی در محصولات کارخانه در کشور دانمارک نیز حذف شد و در سال ۱۹۴۹ محصولات پلاستیکی شرکت لگو که آجرهای پلاستیکی اتوماتیک نیز نامیده می شدند ، تولید شدند و به گسترش فعالیت شرکت به کمک استفاده از متریال پلاستیکی کمک کردند.

دلیل محبوب بودن لگو

در سال ۱۹۶۰ در ماه فوریه ، دوباره آتش سوزی دیگری دامن کارخانه لگو را دربرگرفت. بخشی از کارخانه ( LEGO  ) که اسباب بازی هایی از جنس چوبی تولید می کرد ، توسط رعد و برق آتش گرفت و سوخت.

این آتش سوزی موجب شد تا شرکت لگو به فکر تغییر مسیر بیفتد و بر روی تولید اسباب بازی های پلاستیکی تمرکز بیشتری داشته باشد. در آن موقع ، لگو بیش از ۵۰ نوع از مجموعه های گوناگون را در خیلی از کشورها در سرتاسر دنیا فروخته بود تا اواسط دهه ۶۰، بیش از ۵۰۰ نفر در کارخانه اصلی لگو کار می کردند همچنین لگو موفق شده بود به بازار آمریکا نیز دست پیدا کند که رویدادی بسیار مهم و فوق العاده و سودآور برای شرکت لگو بود.

با شناخته شدن لگو در کشورهای اروپایی و برای آسان تر شدن تجارت ، در سال ۱۹۶۲ لگو شرکت هواپیمایی خود را در شهر بیلوند کشور دانمارک تاسیس کرد. رابطه بیشتر با مشتریان و در نظر قرار دادن  نظرات و عقیده های مشتریان ، یکی از نیروهای محرک فعالیت شرکت لگو بود. به همین علت ، برای جذب بیشتر مشتریان و علاقه مند ساختن آن ها به محصولات لگو، در سال ۱۹۶۸ و 7ام ماه ژوئن پارک لگولند را نیز افتتاح کرد.

این پارک در ۵۹ هکتار زمین در کشور دانمارک ساخته شده بود.در طول فصل اول، در حالی که آن ها تنها بازدید حداکثر ۳۰۰ هزار نفر را پیش بینی کرده بودند، پارک توسط ۶۲۵.۰۰۰ نفر مورد بازدید قرار گرفت.

دلیل محبوب بودن لگو و بعضی از شخصیت های ساخت لگو

اگر از آجر‌های بازی و نرم افزار و اپلیکیشن های بازی لگو صرف نظر کنیم ، یکی دیگر از منابع درآمد اصلی برند کمپانی لگو را پارک‌ های تفریحی لگولند تشکیل می ‌دهند. این مجموعه پارک‌ های تفریحی و سرگرمی که با موضوع کلی لگو در سراسر دنیا تاسیس شده اند ، هر ساله توجه میلیون‌ ها بازدید کننده را به خود جلب کرده و از‌ آن ها با سرگرمی و بازی پذیرایی می‌ کنند.

همچنین لگو منبع درآمد عظیمی از فروش انواع گوناگونی کتاب ، مجله ، لباس کودکان و بازی‌های رایانه ‌ای دارد. ساخت فیلم های سینمایی و انیمیشن ها نیز از منابع دیگر درآمد زایی برای کمپانی لگو به حساب می آیند. در طی سال های اخیر که فیلم لگو بتمن  و لگو نینجاگو در سینما‌های جهان سرو صدای بسیار زیادی بر پا کرده است و حتی توانسته در زمینه فروش با فیلم ‌های پر خرج هالیوودی نیز رقابت کند و حتی آن‌ ها را شکست دهد.

دلیل محبوب بودن لگو

برند لگو، بیشتر از سه نسل می باشد که به صورت خانوادگی و خصوصی اداره می ‌شود و مدرکی بر این ادعا می باشد که نوآوری ، تجربه اندوزی از شکست ها و سخت کوشی همیشه نتیجه خواهد داد. این مجموعه اسباب ‌بازی امروزه دیگر به یکی از استادنداردهای دنیای اسباب بازی و سرگرمی مبدل شده و در هر گوشه دنیا می ‌توان نشانی از آن پیدا کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *