اسباب بازی پسرانه, اسباب بازی دخترانه, عروسک

تفاوت عروسک پارچه ای و پولیشی چیست ؟

تفاوت عروسک پارچه ای و پولیشی

تفاوت عروسک پارچه ای و پولیشی

عروسک پولیشی چیست؟ انواع پارچه استفاده شده در عروسک پارچه ای چیست؟ عروسک پارچه ای چیست؟ عروسک پولیشی از چه سالی و در چه کشوری تولید شد؟ تفاوت عروسک پارچه ای و پولیشی چیست؟

عروسک های پولیشی یکی از انواع عروسک های مخملی و پرزدار می باشد که بیشتر با الیاف های نرم مانند کرک ها و پرزها بعضی مواقع پنبه مصنوعی و حتی دانه‌های یونولیت  و .. پر می شوند. الیافی که برای پر کردن عروسک استفاده می شود از اهمیت بسیار بالایی در تعیین نوع و میزان کیفیت این نوع از عروسک ها برخوردارند.


عروسک های پولیشی نرم  از انواع پارچه کرک دار نرم و حوله ای و پارچه های پنبه ای و کتانی ساخته شده اند عروسک های پولیشی با طرح های گوناگونی مثل حیوانات و نوزادان انسان ، شخصیت های کارتونی و … نخستین عروسک های پولیشی که در سطح تولید کارخانه ای ساخته شدند در کشور آلمان در سال ۱۸۸۰ ساخته شدند.

تفاوت عروسک پارچه ای و پولیشی

چهره های خنده دار و بامزه و الیاف نرم سریع جای خودش رو در بین کودکان باز کرد و تبدیل به مورد علاقه ترین عروسک بین کودکان و بزرگسالان شد . همین موضوع موجب شد تا طراحان و سازندگان این نوع از اسباب بازی ها تشویق به تلاش بیشتر شوند. طراحان و تولید کنندگان عروسک های پولیشی امروزه موضوعات مربوط به عروسک ها را به دسته بندی های گوناگون مانند شخصیت های کارتونی عروسک های ولنتاین ،  عروسک های دکوری ، عروسک های آویز با حالت های خوابیده و ایستاده و نشسته و یا آویزی تقسیم کرده اند .

عروسک ها تمامی  سایز های بسیار بزرگ و یا بسیار کوچک تقریبا در بیشتر مکان های زندگی  و یا  در ماشین های ما  نیز وجود دارند. چهره های بامزه و جذاب با پارچه هایی از جنس مخمل رنگارنگ حس بسیار لطیف و زیبایی به کودکان و بزرگسالان می دهند و کمتر کسی می تواند نسبت به حس آن ها بی توجه باشد. عروسک های خاصی با موضوع ترسناک و یا عروسک های سخنگو و هوشمند از دسته بندی های جدید این نوع از اسباب بازی ها می باشند.


نوزادان و کودکان نوپا دوست دارند با دهان و دست‌هایشان اشیا جدیدی را تجربه و درک کنند. عروسک‌های پولیشی می توانند برای رشد مهارت‌های حسی بسیار مفید واقع شوند . همچنین این موضوع موجب تقویت رشد اجتماعی و عاطفی کودکان نیز  می شود.

در چنین سنی کودکان شروع به درک رنگ‌های گوناگون، اندازه‌ها و بافت‌های مختلف دنیای اطراف خود می‌کنند و عروسک‌های پولیشی وسیله‌ای جذاب برای درک بهتر این تجربه می باشند. در موقع خرید عروسک برای نوزادن به این نکته توجه داشته باشید که عروسکی مناسب نوزاد می باشد که از الیاف نانو و قابل شست‌وشو باشند. عروسک‌ها نباید چشم‌های برچسبی یا قطعات الحاقی داشته باشند چون امکان دارد  با دهان کودک شما کنده شوند. به‌همین علت بهتر است به صورت دوختنی باشد.

عروسک پارچه‌ای چیست؟

عروسک پارچه‌ای عروسکی می باشد که با پارچه‌های گوناگون تولید شده و داخل آن با موادی مثل پنبه، پلی استر، الیاف پشم شیشه و …  پر می‌شود.

قدمت این هنر به زمان‌های دور باز می‌گردد. بسیاری از بزرگ ‌ترها به یاد دارند در قدیم هنگامی که مادرهایشان از کار خیاطی خود فارغ می‌شدند، با خرده پارچه‌های باقی مانده از کار خیاطی برای دختران خود عروسک درست می‌کردند.

تفاوت عروسک پارچه ای و پولیشی

عروسک پارچه ‌ای وابسته به پارچه ‌ای که از آن ساخته می‌ شود، می ‌تواند نرم و لطیف یا زبر و خشن، انعطاف‌پذیر یا سفت و محکم یا …  باشد . بعضی از پارچه‌ هایی که برای ساخت عروسک پارچه ‌ای از آن‌ ها استفاده می‌شود :

نمد : نمد بسیار پارچه سبکی می باشد  و دانه‌بندی ندارد، به این معناست که برای کارکردن با آن احتیاج نیست یک خیاط ماهر باشید. فقط نقطه ضعف آن این می باشد که کشش نداشته و عروسک ساخته ‌شده با نمد چندان کرکی به نظر نمی‌رسد.

پشم : پشم نرم می باشد و به اندازه کافی کشش دارد. به علاوه در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها و طرح‌ها موجود می باشد.

کتان : کتان یک پارچه محبوب و معروف برای ساخت عروسک پارچه ‌ای است، ولی امروزه دیگر زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بیشتر به این علت که نرم و لطیف نمی باشد.

پلی استر:  پلی استر یک پارچه خوب  عالی برای ساخت عروسک پارچه‌ ای است. حفظ رنگ خارق العاده ای دارد، پس می‌ توانید انتظار داشته باشید عروسک شما سال‌ها دوام داشته باشد وعمر کند. این پارچه در برابر لکه نیز مقاوم است و دیر کثیف می‌شود.

مینکی:  بیشتر عروسک‌های پارچه ‌ای موجود در بازار از پارچه مینکی تولید می‌شوند، چون بسیار صاف و در عین حال انعطاف ‌پذیر است.

خز مصنوعی:  خز مصنوعی کمی‌ گران قیمت تر از پارچه های ذکر شده می باشد ، ولی برای داشتن یک عروسک نرم و بامزه و جذاب پارچه خوبی می باشد.

عروسک پولیشی چیست؟      

عروسک های پولیشی به عروسک هایی گفته می‌شود که از پارچه پولیش ساخته می‌شوند.  پولیش پارچه‌ای است که مثل مخمل پرزدار، کرکی و نرم است. این پارچه بافت نرم و لطیفی دارد که موجب می‌شود برای عروسک ‌سازی بسیار گزینه مناسبی باشد. امروزه اکثر پارچه‌های پولیشی از الیاف مصنوعی مثل پلی استر و آکریلیک تولید می‌شوند، ولی پارچه ‌هایی هم وجود دارند که از الیاف طبیعی مثل نخ مرینوس، موهر، پشم مرینوس یا از ترکیبات الیاف طبیعی و مصنوعی تهیه می‌شوند.

عروسک‌  پولیشی نرم، انعطاف‌پذیر و سبک می باشد . شما به ‌آسانی می‌ توانید آن‌ ها را در آغوش بگیرید و از نرمی‌ و انعطاف ‌پذیری فوق‌العاده ای که دارند لذت ببرید. این عروسک‌ها را می ‌توانید در کنار تخت کودکان خود بگذارید تا هنگام خواب به    آن ها آرامش بدهند. خیلی از کودکان به عروسک‌های پولیشی خود آنقدر وابستگی پیدا می کنند که امکان دارد برای جدا کردن عروسک از او به برای شست و شو یا به علت های دیگر به دردسر بیفتید!

جنس  پارچه

چنس پارچه شاید یکی از مهم‌ ترین علت های تفاوت عروسک پارچه‌ای و پولیشی باشد. عروسک‌های پارچه‌ای از هر نوع پارچه‌ای نظیر کتان، مخمل، تریکو کشی و غیره ساخته می‌شوند. کیفیت این عروسک‌ها بسته به نوع پارچه و متریال استفاده‌ شده متفاوت می باشد. اگر از پارچه غیرقابل انعطاف و آهاردار برای ساخت عروسک پارچه ‌ای استفاده شده باشد ، مسلم است نتیجه کار یک عروسک محکم و سفت است که امکان دارد برای خیلی از افراد خوشایند نباشد.

عروسک پارچه‌ای از هر جنس پارچه ‌ای طراحی و ساخته شود، از نظر نرمی‌ و انعطاف ‌پذیری به هیچ عنوان نمی ‌تواند با عروسک پولیشی رقابت کند. از طرفی دیگر، برخی از پارچه ‌های پرزدار بی‌کیفیت موجب بروز حساسیت می‌ شوند یا در اثر شست و شو حالت اولیه خود را از دست می‌ دهند و خراب می شوند.

عروسک پولیشی نرم، قابل شست و شو و مقاوم است. پارچه ‌ای که عروسک از آن ساخته می‌ شود، باکیفیت و غیرحساسیت ‌زا است، به همین علت با خیال آسوده می‌ توانید از آن استفاده کنید. عروسک پولیشی در اثر شست و شو خراب نمی‌ شود، رنگ و پرز پس نمی‌دهد و شکل اولیه آن تغییری نمی‌ کند در نتیجه خراب نخواهد شد.

بعد از شست و شو امکان دارد فکر کنید پرزهای آن حالت اولیه خود را از دست داده‌ اند، ولی بعد از این‌ که عروسک خشک شد متوجه خواهید شد‌ هیچ تغییری نکرده است. دوام و مقاومت عروسک پولیشی به گونه ای می باشد که می ‌توانید اطمینان داشته باشید سال ‌ها برای شما کار خواهد کرد.

تفاوت عروسک پارچه ای و پولیشی

طراحی

عروسک‌های پولیشی طراحی های بامزه و جذابی دارند. ظاهر این عروسک‌ها به گونه ای است که افراد را در هر سنی که باشند، جذب خود می‌ کنند و به‌ هیچ وجه نمی‌ شود آن ‌ها را دوست نداشت و به آن ها علاقه مند نشد. عروسک‌ های پولیشی دارای طراحی‌ های منحصر به فردی به شکل حیوانات، شخصیت ‌های کارتونی ، پسر و دخترهای دوست ‌داشتنی و غیره هستند. طراحان تا جایی که امکان دارد تلاش می ‌کنند این عروسک ‌ها را زیباتر و دوست‌ داشتنی ‌تر به نمایش بگذارند.

عروسک‌ های پارچه‌ ای نیز ظاهر متنوع و زیبایی دارند، ولی به علت ماهیت نرم و انعطاف‌ پذیر پارچه پولیشی نمی ‌توانند از نظر جذابیت و بامزگی به اندازه عروسک‌ های پولیشی دوست داشتنی باشند. عروسک‌ های پارچه‌ ای در هنرهای گوناگون مثل  خیمه ‌شب‌ بازی، نمایش‌ های عروسکی و غیره کاربرد دارند و براساس کارکردی که دارند، طراحی‌ های خاصی روی آن ‌ها انجام می ‌شود.

۵ نکته برای تشخیص عروسک های پولیشی و پارچه ‌ای

توجه به تفاوت عروسک پارچه‌ای و پولیشی موجب می‌شود که به آسانی بتوانید این دو را از یکدیگر تشخیص دهید. در ادامه 5 نکته را که به شما کمک می ‌کند تا در تشخیص این دو عروسک راحت ‌تر باشید، به شما می گوییم:

نرمی‌ زیاد یکی از تفاوت های عروسک پارچه ای و پولیشی

عروسک‌های پولیشی بسیار نرم ‌تر از هر عروسک پارچه‌ ای که نرم است هستند. عروسک‌های پارچه‌ ای که از مخمل یا خز ساخته شده ‌اند، نرم هستند، ولی نرمی ‌آن‌ ها قابل قیاس با عروسک پولیشی نیست.

انعطاف ‌پذیری زیاد یکی از تفاوت های عروسک پارچه ای و پولیشی

عروسک ‌های پولیشی انعطاف‌ پذیری فوق العاده ای دارند و شما می ‌توانید آن‌ ها را به هر شکلی که بخواهید درآورید.

تراکم کمتر از مخمل یکی از تفاوت های عروسک پارچه ای و پولیشی

عروسک های پولیشی با عروسکی که از پارچه ای از جنس مخمل تهیه شده است، از نظر تراکم پرز متفاوت می باشد. تراکم پرز پارچه مخمل بسیار زیاد است، ولی این امر در مورد عروسک پولیشی صدق نمی کند.

قابلیت شست و شو

عروسک‌های پولیشی به گونه ای ساخته می ‌شوند که بتوان آن‌ ها را به‌ آسانی شست، ولی این امر درباره تمامی عروسک‌ های پارچه‌ ای صدق نمی‌کند.

تفاوت عروسک پارچه ای و پولیشی

پرزهای بلند یکی از تفاوت های عروسک پارچه ای و پولیشی

عروسک پولیشی دارای پرزهای بلند می باشد. برای مثال طول پرزهای یک عروسک پارچه ‌ای مخملی از 3 میلی‌متر تجاوز نمی‌ کند، ولی عروسک پولیشی پرزهای بسیار بلندتری دارد. البته انواع عروسک پولیشی از جنس نانو وجود دارند که باوجود نرمی زیاد پرزهای کوتاهی دارند و برای همه گروه‌های سنی مناسب می باشند.

شناخت تفاوت عروسک پارچه‌ ای و پولیشی موجب می‌شود که شما بتوانید مناسب‌ ترین انتخاب را داشته باشید. عروسک‌ های پولیشی بسیار نرم و اصطلاحا بغلی هستند. این عروسک‌ ها در بین کودکان محبوبیت و طرفداران بالایی دارند، به گونه ای که معمولا کودک به‌ شدت به عروسک خود وابسته می‌شود و ثانیه ای آن را از خود جدا نمی‌ کند.

عروسک‌ های پارچه ‌ای کارکرد مختلفی دارند. این عروسک‌ ها از انواع گوناگون پارچه تهیه می‌شوند و با آن ‌ها می‌ توان  بازی ‌های مختلف کرد. اگرچه عروسک پارچه‌ ای گاهی اوقات به نرمی و انعطاف ‌پذیری عروسک پولیشی نیست، ولی می‌ تواند یک دوست و همبازی خوب برای کودکان شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *