اسباب بازی پسرانه, اسباب بازی دخترانه, تمامی اخبار, عروسک

تاریخچه خاله بازی

تاریخچه خاله بازی

خاله بازی از چه سالی وجود دارد و تاریخچه خاله بازی آن چیست ؟ آیا این بازی درتربیت و آموزش نیز نقش دارد؟ روش‌های خاله‌بازی چیست؟خاله بازی چه تاثیراتی بر روی کودک دارد؟ خاله بازی چیست؟ روش های های خاله بازی چیست؟ خاله بازی چگونه نقش درمانی دارد؟ چه نکاتی را برای خاله بازی کودکان باید در نظر بگیریم؟ چگونه خاله بازی می کنند؟ از چه اسباب بازی هایی در خاله بازی استفاده می کنند؟ برای پاسخ به این سوالات با AMPK Toys همراه باشید؛

درباره خاله بازی تاریخ دقیقی برای پیدایش آن وجود دارد ولی بیشتر نظریه پردازان معتقدند از زمانی که عروسک و اسباب بازی بوده است و یا حتی قبل تر این بازی در بین کودکان رواج داشته است. در قدیم این بازی بیشتر در شهرها متداول بوده است تا روستاها، چون دختر بچه های روستایی خیلی سریع به قالی‌بافی یا کارهایی از این قبیل مشغول می‌شدند. در خاله‌بازی، کودکان با الگوبرداری از دیده‌ها، شنیده‌ها و آموخته‌های خود در خانواده، بازی می‌کنند. برای مثال اگر در خانواده‌ای پدر‌بزرگ یا مادربزرگ با آن ها زندگی می‌کرد، کودکان نیز دخترانی را در نقش پدربزرگ یا مادربزرگ در بازی خود قرار می دادند.

جعفر شهری در کتابش به اسم “تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم اینطور اسباب بازی های مامان بازی و خاله بازی و نقش آن در زندگی دختران بیان می کند: (… برای دختران یکی الی دو عروسک کوچک به اسم کودک می ساختند و در دنباله آن گهواره و وسایل بچه داری و شوهرداری از قوری، استکان، نعلبکی، سماور عروسک که از سفال می ساختند  و در بازار می فروختند و والدین برای کودکان می خریدند و هم پایشان به بچه قنداق کردن و و در گهواره خوابانیدن و مهمانی دادن و مهمانی رفتن می پرداختند…)

خاله بازی یا مامان بازی چیست؟

همه ما با کلمه خاله بازی یا مامان بازی آشناییت داریم و این بازی ساده و راحت را در دوران کودکی انجام داده‌ایم. این بازی یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های دوران کودکی به شمار می‌رود و در تمامی نقاط دنیا طبق یک شیوه ثابت بازی می‌شود. این بازی در دسته بازی‌های نمایشی و وانمودی قرار می گیرد و یک قاعده کلی نیز دارد. در این بازی کودکان باید در کنار هم یک خانواده تشکیل بدهند و هر کدام نقش یکی از اعضای خانواده را ایفا کنند. به ‌این‌ صورت کودک در طول بازی تلاش می‌کند نقش مادر، پدر، برادر یا خواهر را به‌ خوبی ایفا کرده و شخصیت این افراد را به نمایش بگذارد.

تاریخچه خاله بازی

اگرچه خیال می کنیم خاله بازی معمولا مناسب دختربچه‌ها می باشد، ولی در واقعیت پسربچه‌ها نیز علاقه زیادی به این بازی دارند. پس فارغ از جنسیت، همه کودکان می‌توانند در خاله‌ بازی شرکت کنند و از فواید سیار آن بهره‌مند شوند.

روش‌های خاله‌بازی چیست در تاریخچه خاله بازی؟

همانطور که گفتیم خاله بازی فقط یک قاعده کلی دارد. کودکان می‌توانند در کنار همدیگر یا به همراه عروسک هایشان این بازی را انجام دهند و در نقش مادر، پدر و یا فرزندان ظاهر شوند. در این بازی کودکان با استفاده از خلاقیت خود، یک داستان نمایشی را آغاز می کنند و مطابق با شناخت خود از محیط اطراف، آن را ادامه می‌دهند.

به‌ همین علت در طول داستان بسیاری از نقش‌های دیگر مثل نقش مشاغل، دوستان و آشنایان نیز توسط کودکان اجرا می‌ کنند. پس می‌توانیم بگوییم کودکان در طول خاله بازی با انواع مشاغل و شخصیت‌ها نیز آشنا می‌شوند. دکتر بازی یکی از مشهور ترین و محبوب‌ترین بازی‌های تقلیدی می باشد که کودکان را با وظایف این شغل آشنا می‌کند.

خاله‌بازی یا مامان بازی چه فوایدی برای کودک دارد؟

آیا دوست دارید کودکتان وقت خود را صرف یک بازی آموزنده بکند؟ اگر پاسخ شما مثبت می باشد، مطالب این بخش را با دقت مطالعه بفرمایید.مهم‌ترین فواید خاله بازی؛

 آیا خاله بازی قوه‌ی درک کودک را افزایش می‌دهد؟

کودک در زمان بازی با عروسک، خواسته‌ها و آرزوهای قلبی خود را برای او بازگو می‌کند. به ‌این ‌ترتیب می‌توان گفت خاله بازی نقش بسیار مؤثری در شناخت کودک از مسائل زندگی دارد. به علاوه کودک در هنگام بازی با عروسک، نقش والدین خود را بر عهده می‌گیرد و حرکات فیزیکی آن‌ها را تکرار می‌کند. به ‌این ‌ترتیب کودک به توانایی‌های اعضای بدن خود آگاه می‌شود.

تاریخچه خاله بازی

خاله بازی چگونه اعتماد به نفس کودکان را تقویت می‌کند؟

عروسک یکی از بهترین و همیشگی ترین دوستان کودک شناخته می‌شود که همیشه به صحبت‌های کودک گوش می کند و هیچوقت از بازی با کودک خسته نمی‌شود. این دوست صمیمی هرگز اشکالات زبانی کودک را برطرف نمی کند یا کودک را از ادامه مکالمه منصرف نمی‌کند. پس می‌توانیم بگوییم در طول خاله بازی، کودک ارتباط بسیار عمیق عاطفی با عروسک برقرار می کند و شخصیت خود را از نظر اجتماعی گسترش می‌دهد. دانشمندان و روانشناسان متوجه شده اند که بازی کودک با عروسک در دوران خردسالی باعث افزایش اعتمادبه‌نفس کودک در بزرگسالی می شود و کیفیت روابطش با دیگران را بهبود می‌بخشد.

آیا خاله‌بازی تجربه‌های زندگی را به کودکان می آموزد و در تاریخچه خاله بازی چه افتاده است؟

به‌ طور کلی می‌توانیم بگوییم بازی‌کردن یکی از بهترین روش‌ها برای این است که کودک جهان هستی را تجربه کند و بشناسد. کودک در هنگام کار با انواع ابزارهای بازی مثل لوازم خانه بازی کودک، آشپزخانه کودکانه و… خود را به‌ عنوان انسانی مستقل و قوی که می تواند روی پاهای خود بایستد معرفی می‌کند. به علاوه او در طول خاله بازی مواردی را یاد می‌گیرد که والدین و مدرسه به آن‌ها نمی‌پردازند.

نقش خاله‌بازی در بازی‌درمانی چیست؟

اکثر روانشناسان برای درمان مشکلات عاطفی کودکان خاله بازی را پیشنهاد می‌کنند. آن‌ها اعتقاد دارند خاله بازی نوعی وسیله ارتباطی برای کودکان به شمار می‌رود. به‌ این ‌ترتیب خاله بازی بستر مناسبی برای کودکان فراهم می‌کند تا احساسات، عواطف، مشکلات روحی و… خود را صادقانه به زبان بیاورد و برای پروسه درمان آماده شوند.بنابراین اگر کودک شما موقع بیان مشکلات و ناراحتی‌های خود ساکت می‌ماند، می‌توانید از خاله بازی برای رفع مشکلات روحی و روانی او استفاده کنید. با این روش می‌توانید کودکانی سالم تربیت کنید و نسل آینده را از ابتلا به مشکلات روحی، روانی، اجتماعی و… در امان نگه دارید.

موقع خاله بازی با کودکان چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم؟ 

بیشتر والدین پرمشغله اسباب‌ بازی را تنها به نیت سرگرم کردن کودکان خود خریداری می‌کنند. آن‌ها در موقع بازی، کودک را با عروسک و ابزار بازی تنها می‌گذارند. اگر شما نیز از این افراد هستید، بهتر است بدانید که همبازی شدن با کودکان به محکم شدن رابطه عاطفی بین شما و کودکانتان کمک به خصوصی می‌کند. همچنین والدین در موقع بازی‌کردن با کودکان به دوران کودکی خود برمی گردند و کودک درون خود را بیدار می‌کنند. یکی از بهترین وسایل برای همبازی شدن با کودکان خود، اسباب بازی آشپزخانه کودک سایز بزرگ است. با این اسباب‌ بازی والدین می‌توانند در موقع خاله بازی به کودکان خود بپیوندند و فعالیت‌های درون آشپزخانه را نیز به کودک آموزش دهند.

تاریخچه خاله بازی

اگر قصد دارید در موقع بازی به کودک خود ملحق شوید و نقش شخصیت به خصوصی را بازی کنید، به نکات زیر اهمیت بدهید:

 . موقع بازی اشتباهات کودک را به او تذکر ندهید. جمله‌های منفی مثل  (عروسک خانم این کار رو نمی‌کنه ) اثرات منفی و مخربی روی کودک می گذارد و علاقه او به عروسک مورد علاقه اش را کم می‌شود.

. به عروسک‌ کودک خود احترام بگذارید، چون آن‌ها جزئی از شخصیت کودک شما هستند.

. هنگام بازی خواسته‌های خود را به کودکان تحمیل نکنید.

پرطرفدارترین ست‌های اسباب‌بازی برای خاله بازی کدامند؟

اسباب‌بازی‌‌ها  باید به خوبی فضای مورد علاقه کودکان را بازسازی کنند. به‌ همین علت این محصولات در قالب یک مجموعه کامل تولید و روانه بازار می‌شوند. مثل ست لوازم‌خانگی کودک که جزئیات زیادی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد. در ادامه بعضی از محبوب‌ترین ست‌های اسباب‌بازی را به شما معرفی می‌کنیم.

ست آشپزخانه کودک 

ست آشپزخانه به ‌عنوان یکی از پرطرفدارترین اسباب‌بازی‌های خاله بازی به حساب می آید. این محصول جزئیات زیادی دارد که شامل گاز، سینک، میز آشپزخانه و صندلی می‌شود. به علاوه در برخی موارد ابزار آشپزی مثل قابلمه، کفگیر، قاشق، چنگال، استکان، لیوان، قوری، ملاقه و… را نیز شامل می شود و دیوارکوب نیز دارد. جالب است بدانید که کودکان خردسال دوست دارند در آشپزخانه کودک بازی کنند و وسایل خود را در کابینت‌‌های آن مخفی کنند. 

تاریخچه خاله بازی

لوازم خانه بازی کودکان

این ست اسباب‌بازی بر اساس کاربرد به گروه‌های زیر تقسیم می‌شود:

ست اسباب‌بازی تمیزکاری

این محصولات شامل نمونه‌های وسایل برقی مانند اتو، جاروبرقی، چرخ‌ خیاطی، ست نظافت و ماشین لباس‌شویی می‌شود. جالب است که کودکان دوست دارند این اسباب‌بازی‌ها کارایی داشته‌ باشند. بنابراین بهتر است محصولاتی را بخرید که در موقع بازی از خود صدا یا نور تولید کرده یا ویژگی حرکت‌کردن داشته باشد.

ست اسباب‌بازی آرایشی

میز آرایشی از دیگر لوازم‌ خانگی کودکانه‌ است که انواع گوناگونی دارد. بیشتر این محصولات شامل میز آرایش، سشوار، صندلی و ابزار آرایش می‌شوند. کودکان در موقع خاله بازی با میز آرایشی خود را به جای مادر تصور می کنند و از ابزار آرایشی استفاده می‌کنند. توصیه می‌شود در موقع خرید به کیفیت و سلامت محصولات آرایشی دقت کنید. این وسایل باید کاملاً طبیعی باشند  و در ترکیبات آن ها هیچ ماده شیمیایی استفاده نشده باشد. به علاوه بهتر است در موقع بازی، کودکان خود را تحت نظر داشته باشید تا به خود آسیب وارد نکنند.

 در آخر همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، خاله بازی تنها یک بازی ساده و بی‌فایده نیست بلکه این بازی سنتی دارای اثرات روانی و جسمانی فراوانی است که می‌تواند اعتماد‌ به‌ نفس کودک را تقویت کند و از بروز مشکلات روانی بزرگسالی کودک جلوگیری کند. به علاوه اگر مایل هستید در موقع بازی به کودک خود بپیوندید، باید به نحوه برخورد خود با کودک و عروسک او دقت فراوانی داشته‌ باشید. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *